Bra steg för minskad skolsegregation - men aktiebolagen hör ej hemma i skolan

Idag presenterades den utredning regeringen tillsatt för att öka likvärdigheten i svensk skola. SSU välkomnar förslagen men menar att det inte kommer räcka för att garantera likvärdighet i skolan. Utredningen konstaterar att skillnaderna mellan skolor i Sverige har ökat markant och utan kraftfulla åtgärder med all sannolikhet kommer att öka. Det visar sig främst i att elever från studieovana hem i allt större utsträckning misslyckas med att nå upp till skolans kunskapskrav. Ett flertal åtgärder som ett gemensamt antagningssystem där kötid inte får vara ett urvalskriterium föreslås för att skapa skolor med mer integrerad elevsammansättning.

Flera av förslagen ligger i linje med förslag SSU drivit på inför socialdemokraternas kongress. Det är perverst att våra skattemedel idag finansierar verksamheter som väljer bort de mest resurskrävande eleverna för att kunna ha färre utbildade lärare. Pengarna går istället rätt ner i fickorna på Sveriges rikaste och till riskkapitalbolag placerade i skatteparadis. Det kommer inte gå att välja bort elever på samma sätt med dessa förslag , säger Philip Botström, SSU:s förbundsordförande.

Utredningens förslag har fått Moderaterna och det Moderata Ungdomsförbundet att protestera högljutt. Enligt Moderaternas skolpolitiska talesperson Kristina Axén Ohlin är det “döden för valfriheten” och Moderata Ungdomsförbundets hävdar att förslagen är att “steg för steg driva friskolor ut ur Sverige.

I valet mellan alla elevers rätt till en god utbildning och riskkapitalbolagens möjlighet att göra vinst på skattepengar avsedda för utbildning, då väljer Moderaterna riskkapitalbolagens vinster. Om det ändå vore så väl att utredningen föreslog att aktiebolag inte ska få driva skolor längre. Då skulle vinsten kunna gå till fler utbildade lärare och bättre undervisning, säger Philip Botström, SSU:s förbundsordförande.

Danska skattenivåer för kapital ger svensk välfärd 63 miljarder19.10.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Idag publicerar SSU en rapport som visar att en progressiv kapitalvinstskatt med samma skattenivåer som i Danmark skulle inbringa statskassan uppemot 63 miljarder mer per år. Det danska systemet har inga undantag för olika bolagsformer och skattenivån för kapitalvinster under 68 500 kr är 27% och skatten för vinster större än så är 42%. Enligt inkomstdata från SCB för 2018, som ligger till grund för beräkningarna, skulle enbart den rikaste tiondelen svenskar påverkas av en sådan skattehöjning.

SSU villkorar stöd för Januariavtalet med ny Jämlikhetsklausul9.6.2019 17:06:03 CESTPressmeddelande

SSU gav sitt stöd till Januariavtalet som Socialdemokraterna ingick i med Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. Det löste regeringskrisen, möjliggjorde en socialdemokratisk ledd regering och politik samt utestängde SD från avgörande inflytande. SSU:s fortsätta stöd kommer inte vara ovillkorligt, den socialdemokratiskt ledda regeringens samlade politik måste öka jämlikheten. Därför har SSU tagit fram en Jämlikhetsklausul.