Bra tips vid budgivning på drömbostaden

Har du hittat din drömbostad och har svårt att släppa tanken på den? Då kan det vara dags att slå till. Kanske har du letat länge efter det perfekta huset eller lägenheten och undrat om den någon gång kommer att dyka upp. Eller så dyker drömbostaden upp på den första visningen du går på. Oavsett vilket så är det en härlig känsla att känna att man har hittat rätt.

När du har bestämt dig för att det är här du vill bo är det dags att lägga ett bud. Ett bud bör läggas utifrån förutsättningen att du har ett lånelöfte hos banken på köpesumman. Eller att du har möjlighet att finansiera ditt köp på annat sätt. En budgivning kan vara spännande att ge sig in i men det kan också kännas väldigt nervöst.

Lite tips inför din budgivning

Det finns lite tips inför din budgivning som kan var bra att titta på för att lyckas ha någon form av taktik när du lägger ett bud.

• Om du inte tidigare har deltagit i en budgivning och det är första gången du ska köpa en bostad så är det inte så lätt att veta vad som gäller. Sätt dig in i de reglerna som gäller vid en budgivning, det kan kännas både tryggt och säkert att ha lite kunskap innan du lägger ett bud.
  • Bestäm på förhand vad ditt maxbud är och håll dig till det. Det är viktigt att köpa en bostad du har råd med. Du kan inte låna mer än 85 % av bostadens värde så du behöver ha en kontantinsats själv som du kan sätta in i huset. Köper du ett boende som behöver renoveras så ta med det i beräkningen. Då behöver det kanske finnas pengar över så att det är möjligt att renovera. Köper du däremot ett nyrenoverat hus kan det vara värt lite mer pengar och ditt bud kan vara lite högre.
  • Du kanske är så ivrig att du i tanken redan har flyttat in i huset. Försök att lägga de känslorna åt sidan så du inte plötsligt höjer ditt bud för att känslorna tar över. Om du ska sälja bostaden i framtiden vill du inte gå med förlust.
  • I de flesta fall varar en budgivning mindre än en vecka och den avslutas när det bara finns en budgivare kvar.

Köpa eller sälja först

Har du en bostad sedan tidigare så är det bra att fundera på hur du ska göra med den innan du ger dig in i en budgivning på en ny bostad. Det brukar rekommenderas att man säljer först och köper sedan. Detta eftersom du inte kan veta i förväg hur mycket pengar du har att röra dig med innan du vet vad vinsten på ditt gamla boende blir. Du kan också agera snabbare och mer belutsamt i en budgivning om du redan har sålt och det kan få andra intresserade att hoppa av.

Hur fungerar kreditkortens reseförsäkring?28.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ett bra kreditkort kommer med många olika förmåner, däribland bonuspoäng, exklusiva rabatter och erbjudanden. En av de främsta och mest attraktiva förmånerna som de allra flesta kreditkort erbjuder är däremot reseförsäkring. Och kanske har en reseförsäkring aldrig varit med relevant än just nu när inflationen stiger, flygbolag över hela världen kämpar i motvind, SJ flaggar för personalkris och köerna ringlar sig långa på Arlanda på grund av hög belastning.

Vad är underhållning och varför behöver vi det?23.6.2022 11:06:26 CEST | Pressmeddelande

Underhållning är något som vi använder för att fördriva tid och för att göra oss slappna av. Det finns olika former av underhållning och varje person har sin egen smak. Vissa människor gillar actionfilmer, andra gillar äventyr och vissa gillar bilder, spel eller social interaktion. Underhållning är något som tillför glädje i vardagen. Vi behöver detta för att koppla av från vardagens alla möjliga problem och bekymmer. Ibland behöver vi bara en paus från allt och olika nöjen är ett perfekt sätt att få den där avkopplingen. Vi har alla olika behov av underhållning och det är inte alltid lätt att veta vad man ska välja.