Bra vägnät ger ett högre värde på skogsfastigheten

Nils Mörner. Foto: Therèse Jansson

Skogsägare kan ha flera olika mål med sitt skogsinnehav. I de allra flesta fall är långsiktighet ett utmärkande drag och i den långsiktiga planeringen är framkomligheten en viktig strategisk fråga.

John Wallin, skogsförvaltare på Skogssällskapet, förvaltar Nils Mörners gård Björksund i Tystberga. Nils Mörner har en tydlig bild av fördelarna med att bygga nya vägar på sin fastighet för att öka framkomligheten.

– Det är väldigt enkelt – det är ett sätt att få ner kostnaden för körningen. Det finns inget annat skäl tycker jag. Man kan ju säga att vägar för med sig fördelar i jaktutövning, men det primära är att det är en bra investering.

John Wallin och Nils Mörner har arbetat länge tillsammans och de flesta av Johns idéer hörsammas av Nils.

– Som skogsförvaltare ska man försöka vara så proaktiv som möjligt, det är ju det som Nils betalar mig för. Jag har tagit fram förslag år för år och hittills har jag fått accept för det mesta som jag har föreslagit, konstaterar John.

– Det är ett gemensamt arbete och vi gör en analys av det hela på faktagrunder och kommer fram till ett beslut. Vi har historiskt haft egna anställda skogvaktare, men det är bättre att köpa in tjänsten på entreprenad eftersom vi inte har behov av en heltidstjänst här, kommenterar Nils Mörner.

Läs hela artikeln på Skogssällskapets webbplats

Nils Mörner. Foto: Therèse Jansson

Nytt nummer av tidningen Skogsvärden: Är du rädd för skogen?14.12.2017 15:44Pressmeddelande

I en värld där allt fler människor lever allt längre bort från skog och natur skapas ett avståndstagande. Samtidigt är skogen en viktig plats för vårt välbefinnande, för näringslivet, samhällsekonomin och för framtidens omställning mot ett hållbart samhälle. I nya numret av Skogssällskapets tidning Skogsvärden beger vi oss därför in i de djupaste av skogar, försöker förstå våra rädslor och funderar på hur skogen kan bli en plats där ännu fler känner sig hemmastadda och trygga. Ur innehållet: Skogen som skräms. Skaparen till serien Jordskott ville berätta en saga där skogen är något magiskt och hotande. Beteendvetaren om rädsla. Varför blir vi skrämda och hur kan man övervinna sina rädslor? Skogens proffs. Hur kan skogen upplevas som ett andra hem? Vi har pratat med tre experter: nattorienteraren, jägaren och skogsarbetaren. Må bra i skogen. Skogsvistelse på recept? Forskaren Ann Dolling om skogens läkande kraft. Skogsmedicin vinner mark i Japan. Med skogen som arena för friskvård. Harm