Bra val av idrottsminister

Anders Ygeman är ny integrations- och migrationsminister och får ansvar för idrottsfrågor. Idrotten flyttas därmed från Kulturdepartementet till Justitiedepartementet i statsminister Magdalena Anderssons nya regering.

Anders Ygeman och Björn Eriksson _ Bild fri att använda

– Idrottsrörelsen välkomnar Anders Ygeman som ansvarig för idrottsfrågorna och ser fram emot ett starkt och nära samarbete för att gemensamt göra vårt yttersta över lång tid för att bidra till återstarten av idrottsrörelsen. Jag känner Anders Ygeman väl och vi har tidigare samverkat i polis- och säkerhetsfrågor. Jag känner väl till Anders stora idrottsintresse, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Idrottens kraft som fritidsaktivitet och den gemenskap som ges på köpet lyftes av statsminister Magdalena Andersson vid regeringsförklaringen idag. Dessutom uppmanades alla att engagera oss i idrottsrörelsen för att kunna göra ännu mer.

– Idrottsrörelsen gör redan idag stor skillnad men ska vi fortsatt kunna bidra till att allt fler mår allt bättre genom att bli medlemmar och aktiva i idrottsföreningar över hela landet behöver vi hjälp med förstärkt ekonomiskt stöd till idrottsrörelsen för att hantera följdverkningarna av corona och fler och bättre idrottsanläggningar och idrottsytor, konstaterar Björn Eriksson.

ordförande Riksidrottsförbundet

Anders Ygeman och Björn Eriksson _ Bild fri att använda

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.