BRA vinnare i grön upphandling

BRA är tillbaka och fortsätter satsa på hållbarare flygresor inrikes. Vid Kammarkollegiets nyligen avslutade upphandling för inrikesflyg, baserad till fullo på miljökriterier, nådde BRA nästan max poäng i utvärderingen.

Inga restriktioner

BRA börjar flyga större delen av sina inrikeslinjer igen i maj huvudsakligen till och från Stockholm Bromma Airport. Planen är att fortsätta utöka trafiken successivt i takt med att efterfrågan kommer tillbaka.

BRA har som målsättning att vara det första fossilfria flygbolaget i världen senast år 2030, att öka biobränsleanvändningen och att vara det första kommersiella flygbolag som flyger elflygplan i Sverige. Redan idag flyger BRA det klimateffektivaste regionalflygplanet i världen och erbjuder sina kunder att välja MiljöClass som är en biljett där fossilt bränsle är utbytt mot biobränsle. Utöver det klimatkompenserar de för samtliga CO2-utsläpp utan extra kostnad för kunden.

BRA fick 93 poäng av 100 i den första upphandlingen helt baserad på miljökriterier för statliga myndigheter och verk som nyligen avslutades av Kammarkollegiet. Totalt fick tre aktörer tilldelningsbesked. Kriterier som gavs stor vikt i upphandlingen var flygplansflottans snittålder, flygbolagens arbete för att öka biobränsleanvändningen, utveckling av andra hållbara bränslen samt arbete för att öka användningen av elflyg.

”Jag är otroligt glad och stolt över att vi återigen blivit utvalda till att bli leverantör till samtliga myndigheter, verk och universitet i hela Sverige! Att vårt arbete sedan många år inom hållbarhetsområdet verkligen burit frukt och lett oss hit är extra roligt” säger Hans Johansson, ansvarig för företagsförsäljningen på BRA.

För mer information om BRAs hållbarhetsarbete se www.flygbra.se/hallbarhet

Inga restriktioner

Flygplatsinfarten 50

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

BRA flyger till Skellefteå i sommar från Stockholm och Göteborg20.4.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya flyglinjer till Skellefteå Airport inför sommaren. Den ena går från Stockholm Bromma Airport och den andra från Göteborg Landvetter Airport. Flyglinjerna ska bidra till ökad sommarturism i Skellefteå och Swedish Lapland med besökare både från Mälardalen och Västra Götaland samtidigt som tillgängligheten till och från Skellefteå förbättras. Linjerna trafikeras mellan den 15 juli och den 15 augusti.

BRA flyger från Ängelholm till Sälen i sommar13.4.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya sommarlinjer till Scandinavian Mountains Airport i Sälen varav den ena går från Ängelholm Helsingborg. Så sent som förra veckan meddelade BRA att de återupptar linjen mellan Ängelholm och Stockholm Bromma i samband med att de börjar flyga igen den 12e maj och att det bara var början. Redan nu kommer nästa möjlighet att flyga BRA från Ängelholm och denna gång till Sälen torsdagar och söndagar under perioden 4 juli till 15 augusti.

BRA flyger två linjer till Sälen i sommar13.4.2021 08:55:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya sommarlinjer till Scandinavian Mountains Airport Sälen - Trysil från Stockholm Bromma respektive Ängelholm Helsingborg. Så sent som i förra veckan meddelade BRA att de börjar flyga större delen av sitt linjenätverk med start den 12e maj och att det bara var början. Under perioden 4 juli till 15 augusti kommer det att gå två dagliga flygningar vardera på de båda nya linjerna.