BRA vinner kampen om bäst benutrymme i luften

I en artikel via Omni.se listades nyligen det benutrymme som flygbolag i Europa erbjuder på kortare och längre flygningar. BRA som inte var med på listan lät sina tekniker kontrollmäta. Det visar sig nu att BRAs benutrymme är bäst i klassen av alla listade flygbolag i Sverige.

Omni listade benutrymmet vid kortare flygningar. Här är resultatet för de tre största bolagen som flyger inrikes i Sverige (kortare flygningar):

• BRA: 76,2 – 84 cm, absolut merparten av platserna har 81,3 cm benutrymme)
  • SAS: 76–81 cm (källa: Omni)
  • Norwegian: 73–79 cm (källa: Omni)

Ombord på BRAs jetflyg är det vanligaste benutrymmet 81,3 centimemeter. Det finns dock några enstaka stolar med 76,2 centimeter. Det finns samtidigt ett flertal rader med 84 cm.

På bolagets ATR, propellerflygplan, är det genomgående 76,2 centimeters benutrymme för alla.

Här är sammanställningen från Omni: https://omni.se/a/qna2rO som listar hur mycket (eller lite) benutrymme de olika flygbolagen erbjuder vid korta flygningar:

(BRA: 76,2 – 84 centimeter. Uppmätt av bolaget. Ej listat av Omni)

British Airways: 73–86 centimeter

TUI Airways: 71–86 centimeter

KLM: 76–84 centimeter

Aer Lingus: 79–81 centimeter

SAS: 76–81 centimeter

Lufthansa: 76–81 centimeter

Wizz Air: 76–81 centimeter

Eurowings: 76–81 centimeter

Icelandair: 79 centimeter

Swiss: 79 centimeter

Ryanair: 76–79 centimeter

Flybe: 76–79 centimeter

Norwegian: 73–79 centimeter

Aurigny: 73–79 centimeter

Air Malta: 76 centimeter

Vueling: 73–76 centimeter

Thomas Cook Airlines: 71–76 centimeter

TAP Portugal: 71–76 centimeter

EasyJet: 73 centimeter

Jet2: 73 centimeter

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger till Berlin från Växjö och till Lyon från Göteborg. Med sina 2,2 miljoner årliga passagerare, främst affärsresenärer, har BRA en svensk marknadsandel av inrikesflyget om cirka 30 procent och 40 procent på de linjer BRA trafikerar. Enligt Svenskt KvalitetsIndex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. Från 1 april klimatkompenserar BRA för alla utsläpp som orsakas av bolaget. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle vid bokning. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj. www.flygbra.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Utsläpp av växthusgaser från inrikesflyg fortsätter minska: ned 22 % 1999-201720.3.2019 14:19:42 CETPressmeddelande

Idag lämnas fler färdplaner för fossilfrihet till regeringen genom Fossilfritt Sverige. Förra året överräckte inrikesflygbolaget BRA, med en marknadsandel om cirka 30 procent, in flygbranschens plan. Enligt Naturvårdsverkets årsstatistik av växthusgasutsläpp är trenden tydlig för inrikesflyg – de minskar stadigt. Från 1999 till 2017 är minskningen från inrikes flyg 22,3 procent. 2017 var utsläpp från inrikes flyg 553 tusen ton CO2-ekvivalenter. Som jämförelse kan inrikesflygets utsläpp, ställas jämte svensk vägtrafik som år 2017 låg på 15497 tusen ton CO2-ekvivalenter.

Automatic 100 % climate compensation for all booked flights as from 1st of April 2019 – at no extra charge7.3.2019 13:29:49 CETPressmeddelande

Breaking news from the Swedish regional airline Braathens Regional Airlines Automatic 100 % climate compensation for all booked flights as from 1st of April 2019 – at no extra charge Only a year ago, the Swedish regional airline, Braathens Regional Airlines, launched the opportunity for every traveler to choose fossil-free biofuel when booking their tickets. Braathens Regional Airlines now takes the next step: To climate compensate all emissions from their flights, without any additional cost or effort for the traveler.