BRA vinner kampen om bäst benutrymme i luften

I en artikel via Omni.se listades nyligen det benutrymme som flygbolag i Europa erbjuder på kortare och längre flygningar. BRA som inte var med på listan lät sina tekniker kontrollmäta. Det visar sig nu att BRAs benutrymme är bäst i klassen av alla listade flygbolag i Sverige.

Omni listade benutrymmet vid kortare flygningar. Här är resultatet för de tre största bolagen som flyger inrikes i Sverige (kortare flygningar):

• BRA: 76,2 – 84 cm, absolut merparten av platserna har 81,3 cm benutrymme)
  • SAS: 76–81 cm (källa: Omni)
  • Norwegian: 73–79 cm (källa: Omni)

Ombord på BRAs jetflyg är det vanligaste benutrymmet 81,3 centimemeter. Det finns dock några enstaka stolar med 76,2 centimeter. Det finns samtidigt ett flertal rader med 84 cm.

På bolagets ATR, propellerflygplan, är det genomgående 76,2 centimeters benutrymme för alla.

Här är sammanställningen från Omni: https://omni.se/a/qna2rO som listar hur mycket (eller lite) benutrymme de olika flygbolagen erbjuder vid korta flygningar:

(BRA: 76,2 – 84 centimeter. Uppmätt av bolaget. Ej listat av Omni)

British Airways: 73–86 centimeter

TUI Airways: 71–86 centimeter

KLM: 76–84 centimeter

Aer Lingus: 79–81 centimeter

SAS: 76–81 centimeter

Lufthansa: 76–81 centimeter

Wizz Air: 76–81 centimeter

Eurowings: 76–81 centimeter

Icelandair: 79 centimeter

Swiss: 79 centimeter

Ryanair: 76–79 centimeter

Flybe: 76–79 centimeter

Norwegian: 73–79 centimeter

Aurigny: 73–79 centimeter

Air Malta: 76 centimeter

Vueling: 73–76 centimeter

Thomas Cook Airlines: 71–76 centimeter

TAP Portugal: 71–76 centimeter

EasyJet: 73 centimeter

Jet2: 73 centimeter

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner årliga passagerare, främst affärsresenärer, har BRA en svensk marknadsandel av inrikesflyget om cirka 30 procent och 40 procent på de linjer BRA trafikerar. Enligt Svenskt KvalitetsIndex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa. Som medlem av regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj. www.flygbra.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Köttbullarna på julbordet orsakar mer koldioxidutsläpp än en flygresa till Gotland18.12.2018 07:30Pressmeddelande

En flygresa med BRA mellan Bromma och Gotland genererar idag och utan fossilfritt biobränsle 25 kilogram CO2 per person. De som dessutom väljer biobränsle för flygresan med BRA minskar sina flygutsläpp med 70 procent. Tidningen Gotlands Allehanda har listat koldioxidutsläpp (CO2) per kilo från ett antal olika, tillverkade råvaror. Bland annat orsakar ett kilogram svenskt nötkött 26 kilogram CO2. Alltså ett kilogram mer än flygresan.