Brago Bokstavskex stödjer ny ABC-bok

”Hur låter bokstaven?” tar ett nytt grepp om ABC-bokslitteraturen och fokuserar på bokstävernas språkljud istället för bokstävernas namn. På årets bokmässa i Göteborg den 22-25 september gör logopeden Susanna Cabander bokdebut. Under mässan erbjuder hon också besökarna att smaka på bokstäverna i samarbete med Brago Bokstavskex.

Logopeden Susanna Cabander gör författardebut i höst med barnboken ”Hur låter bokstaven?”. Boken fokuserar på att lära barnen bokstävernas språkljud genom att spela upp språkljuden och samtidigt koppla dem till bokstäverna med stöd av bilder. Det gör att det blir lättare för barnen att förstå sambandet mellan bokstav och språkljud. På så sätt får de goda förutsättningar att knäcka läskoden. Boken är tänkt som en hjälp för att ta det första steget i läsinlärningen och kan användas av barn redan från tidig ålder med stöd av en vuxen.

- Jag fick idén till boken när jag skrev mitt examensarbete om läsinlärning under logopedutbildningen på Karolinska Institutet. Det var tydligt att barn som tidigt lär sig göra kopplingen mellan bokstav och språkljud har ett stort försprång i sin tidiga läsutveckling. Jag började undra varför det här inte lärs ut på ett tydligare sätt, både i befintliga ABC-böcker och när du ska lära barn alfabetet i allmänhet, berättar Susanna Cabander.

Efter sin examen började hon därför ta fram ”Hur låter bokstaven” som alltså är en helt ny typ av ABC-bok med både bilder och ljud som släpps i handeln i slutet av oktober.

- Vi tycker att Susannas bok väcker nyfikenheten att lära sig läsa på ett nytt och inspirerande sätt och att kombinera läsinlärningen med Brago Bokstavskex känns som en perfekt kombination, säger Stina Petrini, Kommunikationschef på Orkla Confectionery & Snacks Sverige.

Välkommen att titta närmare på boken i monter F02:19 (c/o Benzer Publishing) på årets bokmässa i Göteborg. Där bjuder också Brago på sina populära bokstavskex.

Kontakt:
Susanna Cabander
e-post: susanna@prolingus.se

Marknadsledande kex- och snacksleverantör med många av Sveriges mest älskade varumärken

Orkla Confectionery & Snacks Sverige är marknadsledande kex- och snacksleverantör med många av Sveriges mest älskade varumärken så som OLW, cheez doodles, Göteborgs Kex, Ballerina, Singoalla, Brago och Utvalda. Med över 600 medarbetare och anläggningar på fyra orter i Sverige erbjuds produkter med hög kvalitet kombinerat med god smak samt alltid inom räckhåll.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige ingår i den norska börsnoterade Orkla-koncernen.

Abonnera på våra pressmeddelanden.