Bram Schot ny chef för AUDI AG

Audis styrelse har utsett Bram Schot till ny chef för företaget med tillträde den 1 januari 2019. Schot har agerat som interim VD sedan juni 2018 och kommer temporärt även ansvara för försäljning och marknadsföring i ledningsgruppen.

Bram Schot, chef AUDI AG

”Med tillsättandet av en ny VD har vi lagt en viktigt grund för Audis framtida inriktning. Som interim VD har Bram Schot redan gjort ett övertygande arbete under de senaste månaderna. Han har varit pådrivande när det gäller kulturella förändringar i teamet och har tacklat aktuella utmaningar. Med ett starkt mandat kommer han att accelerera transformationen av företaget och leda de fyra ringarna till nya framgångar” sade Dr Herbert Diess, koncernchef för Volkswagen Group och styrelseordförande för AUDI AG.

Bram Schot tillträder som VD och koncernchef för AUDI AG den 1 januari 2019, vilket även omfattar ansvaret för Ducati, Lamborghini och Italdesign Giugiaro utöver märket Audi. Han kommer temporärt även att ansvara för försäljning och marknadsföring.

Den 57-årige Schot har haft rollen som marknads- och försäljningsdirektör för AUDI AG sedan september 2017. Den 19 juni 2018 axlade han även rollen som interim VD för företaget.

Bram Schot, som ursprungligen kommer från Holland, var dessförinnan marknads- och försäljningsdirektör för Volkswagen Commercial Vehicles. 2011 lämnade han positionen som VD för Mercedes-Benz Italien för att flytta till Volkswagenkoncernen, där han inledningsvis ansvarade för strategiska projekt inom koncernens försäljningsdivision.

Bram Schot, chef AUDI AG

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi visar eldrivet på bilsalongen i Geneve28.2.2019 10:43:08 CETPressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven. Vid bilsalongen i Geneve visar Audi fyra helt eldrivna bilar med premiär innan slutet av 2020. Dessutom är det världspremiär för fyra nya laddhybrider. I montern, med enbart laddbara bilar, visas även den helt eldrivna Formula E-bilen Audi e-tron FE05. I samband med presskonferensen den 5:e mars kl. 08.00 i hall 1 är det världspremiär och avtäckning av Audi Q4 e-tron concept och Europapremiär för sportcoupen Audi e-tron GT.

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige22.2.2019 12:28:03 CETPressmeddelande

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.