Bram Schot ny chef för AUDI AG

Audis styrelse har utsett Bram Schot till ny chef för företaget med tillträde den 1 januari 2019. Schot har agerat som interim VD sedan juni 2018 och kommer temporärt även ansvara för försäljning och marknadsföring i ledningsgruppen.

Bram Schot, chef AUDI AG

”Med tillsättandet av en ny VD har vi lagt en viktigt grund för Audis framtida inriktning. Som interim VD har Bram Schot redan gjort ett övertygande arbete under de senaste månaderna. Han har varit pådrivande när det gäller kulturella förändringar i teamet och har tacklat aktuella utmaningar. Med ett starkt mandat kommer han att accelerera transformationen av företaget och leda de fyra ringarna till nya framgångar” sade Dr Herbert Diess, koncernchef för Volkswagen Group och styrelseordförande för AUDI AG.

Bram Schot tillträder som VD och koncernchef för AUDI AG den 1 januari 2019, vilket även omfattar ansvaret för Ducati, Lamborghini och Italdesign Giugiaro utöver märket Audi. Han kommer temporärt även att ansvara för försäljning och marknadsföring.

Den 57-årige Schot har haft rollen som marknads- och försäljningsdirektör för AUDI AG sedan september 2017. Den 19 juni 2018 axlade han även rollen som interim VD för företaget.

Bram Schot, som ursprungligen kommer från Holland, var dessförinnan marknads- och försäljningsdirektör för Volkswagen Commercial Vehicles. 2011 lämnade han positionen som VD för Mercedes-Benz Italien för att flytta till Volkswagenkoncernen, där han inledningsvis ansvarade för strategiska projekt inom koncernens försäljningsdivision.

Bram Schot, chef AUDI AG

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

20-årsjubileum och säljstart för nya Audi A6 allroad quattro5.6.2019 09:07:03 CESTPressmeddelande

20 år efter att den första generationen A6 allroad quattro lanserades är det premiär för fjärde generationen av modellen. Den kompetenta milslukaren med offroadkapacitet är liksom tidigare utrustad med quattro, adaptiv luftfjädring och förhöjd markfrigång. De kraftfulla V6 TDI-motorerna är elektrifierade med 48-volts mildhybridteknik och kan dra upp till 2.5 ton. I den omfattande standardutrustningen ingår bl.a. navigationssystem och avancerade förarassistans- och säkerhetssystem.

Säljstart för laddbara Audi Q5 55 TFSIe quattro31.5.2019 11:59:30 CESTPressmeddelande

Audi laddar med elektrifieringsoffensiv. Audi Q5 55 TFSI e quattro med 367 hk systemeffekt är först ut av de nya plug-in hybriderna från Audi. Elmotorn med över 40 kilometers räckvidd, enligt WLTP-körcykeln, gör det möjligt för de flesta att pendla eldrivet. För de längre resorna svarar en fyrcylindrig 2.0 TFSI-motor på 252 hk som nyligen utsågs till International Engine of the Year. Audi Q5 55 TFSIe quattro kan nu beställas hos de svenska återförsäljarna.

Sportigare och uppkopplad Audi A4 med mildhybridteknik15.5.2019 11:05:49 CESTPressmeddelande

Audis populära storsäljare A4 förnyas och kommer i en sportigare och uppdaterad form. Exteriören följer Audis nya designspråk och interiören är uppgraderad med digital MMI touch-skärm. Flera motoralternativ har elektrifierats med mildhybridteknik (MHEV) som ökar komforten och sänker förbrukningen. Detsamma gäller för Audi S4 TDI, som för första gången är bestyckad med V6 TDI-motor, 48-volts elsystem och eldriven kompressor som gör accelerationen ännu mer direkt. Kombinationen av kraft, vridmoment och effektivitet är unikt i segmentet. Robusta A4 allroad quattro gör modellfamiljen komplett.