Branchorganisationen Svenskt Trä rekryterar ny direktör

Anna Ryberg Ågren, idag VD för Byggmaterialindustrierna, tillträder den 1 december som direktör för branschorganisationen Svenskt Trä. Hon tar över ledarskapet med en gedigen bakgrund inom miljö, hållbarhet och samhällsbyggande.

Fotograf: Marie Hidvi

– Det ska bli fantastiskt roligt att få fortsätta att utveckla Svenskt Trä tillsammans med medarbetarna och branschen. Svenskt Trä spelar en viktig roll i att säkerställa att trä och träbyggandets potential tillvaratas, säger Anna Ryberg Ågren.

Anna har arbetat med miljö- och hållbarhetsfrågor under 25 års tid, till stor del inom byggbranschen med fokus på hållbara material och klimatsmart byggande. Hon har bland annat arbetat som hållbarhetschef på Derome, och under många år ansvarat för ”Hållbart byggande” på IVL, Svenska Miljöinstitutet.

– Vi är mycket glada över att ha rekryterat Anna Ryberg Ågren till Svenskt Trä, en viktig del i vår organisation. Svenskt Trä är en stark röst i utvecklingen mot ett hållbart samhälle och vi ser hur träbyggandet är en motor i omställningen för klimatet. Samtidigt tackar vi Mathias Fridholm för att ha lett Svenskt Trä i en mycket positiv riktning, säger Viveka Beckeman, VD för Skogsindustrierna.

Anna Ryberg Ågren efterträder Mathias Fridholm, nuvarande direktör på Svenskt Trä sedan 2019.

– Efter fyra händelserika och positiva år på Svenskt Trä är jag övertygad om att utvecklingen för trä – och träbyggande i synnerhet – kommer att fortsätta. Vi har kommit långt, men nya krav och nya utmaningar väntar ständigt runt hörnet. I dessa frågor är medarbetarna på Svenskt Trä en fantastisk resurs för branschen, säger Mathias Fridholm, direktör Svenskt Trä.

Fotograf: Marie Hidvi

Limträ lyfter höstens interiöra byggprojekt 20.9.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Att mörkret faller och temperaturen sjunker betyder inte att vi måste lägga verktygen på hyllan och sluta bygga. Det finns många projekt i limträ som är perfekta att starta upp nu när hösten smyger sig på. Materialet används främst som bärande konstruktionsmaterial till både små och stora byggnader, men fungerar även utmärkt för interiöra bygg- och designprojekt. Eftersom de flesta bygghandlare numera har limträ på lager är det enkelt att få tag på när andan faller på.

Gemensam färdplan ska stärka möbel- och inredningsbranschen1.9.2022 09:15:06 CEST | Pressmeddelande

Branschorganisationerna Svenskt Trä, Trä- och Möbelföretagen och Skogsindustrierna har tillsammans med den svenska möbel- och inredningssektorn tagit initiativ till en gemensam färdplan för ökad förädling och användning av lokala biobaserade material. Minskat klimatavtryck, fördjupad kunskap samt utveckling av produkter och affärsmodeller som stödjer cirkulära flöden är målsättningen.

Nytt arkitektritat trädgårdskök, nu som byggbeskrivning6.7.2022 14:23:03 CEST | Pressmeddelande

Nu lanserar branschorganisationen Svenskt Trä kostnadsfria instruktioner för hur du bygger ditt nya arkitektritade trädgårdskök. Skapa dig en plats i skydd för regn, sol eller vind och låt trädgårdsköket vara det upplysta uterummet sena sommarkvällar. Byggbeskrivningen för trädgårdsköket kan byggas av alla från den händiga hemmafixaren till den professionella hantverkaren, utan att söka bygglov.