Bransch och politik möts om bostadsbyggandet

- Bygg- och utvecklingsbenchen har blivit en stor och viktig plattform för samtal och lärande mellan branschen och företrädare för Göteborgsregionens 13 kommuner, säger Susann Haggren, på Fastighetsägarna.

Under en heldag den 12 april diskuteras politiska viljeriktningar, justeringar av Plan- och Bygglagen, nya bankkrav, demografiska förändringar, konjunktur och framtida utmaningar.

Arrangörerna uppskattar kommunernas helhjärtade deltagande och engagemang.

- Utifrån forskningsrön och fakta ska vi med konstruktiva samtal och goda exempel gemensamt försöka svara på hur vi ska upprätthålla bostadsproduktionen i Göteborgsregionen om konjunkturen vänder, säger Petra Sedelius på Sveriges Byggindustrier.

Medverkande kommuner är: Alingsås, Mölndal, Härryda, Kungälv, Ale, Kungsbacka, Öckerö, Tjörn, Lilla Edet, Partille, Lerum, Stenungsund och Göteborg.

Se programmet i bifogad fil.

Anmäl ditt intresse till kontaktpersonerna nedan om du vill ta del av dagen.

Hyresförhandlingarna för 40 000 lägenheter i Göteborg avslutade efter närmare 9 månaders förhandlingar – Fastighetsägarna mycket kritiska23.5.2019 09:21:32 CESTPressmeddelande

De privata fastighetsägarnas förhandlingar om 2019 års hyror i Göteborg är avslutade. Överenskommelsen med Hyresgästföreningen innebär att majoriteten av hyrorna för omkring 40 000 hushåll höjs med 2 procent från 1 april 2019. Nästa höjningstidpunkt är framflyttad till den 1 april 2020. För helåret 2019 motsvarar förändringen en höjning med 1,5 procent. I reala termer, dvs. justerat för den förväntande inflationen, innebär det dock en sänkning. Årets hyresförhandlingar har pågått sedan augusti 2018 med närmare 30 förhandlingstillfällen.

Seminarium: Så kan fastighetsägare vända utvecklingen i utanförskapsområden8.5.2019 11:54:26 CESTPressinbjudan

Fastighetsägare kan spela en viktig roll för att förbättra situationen i utanförskapsområden. Det visar tydligt utvecklingen i Herrgården i Malmö. I samverkan med myndigheter och civilsamhälle har fastighetsägare där lyckats vända den negativa spiralen. Minskad brottslighet, ökad sysselsättning och ökat valdeltagande är tydliga effekter av detta arbete. Hur arbetar fastighetsägare för att nå dessa positiva resultat? Går det att kopiera dessa framgångsrecept till andra utsatta områden i landet?

Sveriges stadskärnor kartläggs i nytt samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research16.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna och HUI Research inleder ett nytt samarbete kring Cityindex för att mäta utvecklingen i alla Sveriges 104 stadskärnor. Cityindex är en rikstäckande kartläggning av Sveriges stadskärnor som mäter utvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service. Syftet med samarbetet är att ge fastighetsägare, kommuner och organisationer ett kvalitativt beslutsunderlag som ska ligga till grund för stadsutveckling, dialoger och innovation.

Ingen ökad valfrihet med tillvalsreform10.4.2019 10:42:00 CESTNyheter

I enlighet med Januariöverenskommelsen mellan S, MP, C och L har regeringen nu lämnat en proposition till riksdagen som föreslår att hyresgäster ska få större valfrihet när det gäller utformningen av den egna bostaden. Syftet är gott, men den väg som väljs kommer inte att öka valfriheten utan förvärrar snarast dagens situation. – Det är en missriktad valfrihetsreform som föreslås, säger Fastighetsägarna Sveriges vd Reinhold Lennebo.