Bransch och politik möts om bostadsbyggandet

- Bygg- och utvecklingsbenchen har blivit en stor och viktig plattform för samtal och lärande mellan branschen och företrädare för Göteborgsregionens 13 kommuner, säger Susann Haggren, på Fastighetsägarna.

Under en heldag den 12 april diskuteras politiska viljeriktningar, justeringar av Plan- och Bygglagen, nya bankkrav, demografiska förändringar, konjunktur och framtida utmaningar.

Arrangörerna uppskattar kommunernas helhjärtade deltagande och engagemang.

- Utifrån forskningsrön och fakta ska vi med konstruktiva samtal och goda exempel gemensamt försöka svara på hur vi ska upprätthålla bostadsproduktionen i Göteborgsregionen om konjunkturen vänder, säger Petra Sedelius på Sveriges Byggindustrier.

Medverkande kommuner är: Alingsås, Mölndal, Härryda, Kungälv, Ale, Kungsbacka, Öckerö, Tjörn, Lilla Edet, Partille, Lerum, Stenungsund och Göteborg.

Se programmet i bifogad fil.

Anmäl ditt intresse till kontaktpersonerna nedan om du vill ta del av dagen.

Det här lägger vi pengarna på i våra stadskärnor16.10.2019 14:01:00 CESTPressmeddelande

Handla mat, gå och träna, klippa sig och bo över på hotell. Det är saker vi lagt pengar på i våra stadskärnor och som drivit tillväxten under 2018. Totalt under 2018 ökade försäljningen i de svenska stadskärnorna med 0,4 procent. Bland städerna som växte mest under 2018 återfinns framför allt mindre städer, med Sandviken, Kinna och Varberg i topp, där etableringar och tillväxt i enskilda branscher lyft utvecklingen. Samtidigt är det storstäderna som bidrar med störst tillväxt i kronor. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Hyresnivån i Stockholm behöver höjas med 3,5 procent under 202011.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hyresrätten spelar en viktig roll för dynamiken på arbetsmarknaden och för Stockholms möjlighet att agera motor för landets ekonomiska tillväxt. Ska denna dynamik fungera måste hyresutvecklingen tillåtas att följa den samhällsekonomiska utvecklingen. Enligt Fastighetsägarna Stockholm behöver den allmänna hyresnivån i Stockholmsregionen i så fall höjas med 3,5 procent under 2020.