Branschbredd och kultur i stadskärnan drar folk och ökar omsättningen

Stadskärnor med stor branschbredd lockar fler besökare. För varje ny bransch som etablerar sig i stadskärnan kan vi nu påvisa en ökad besöksnivå på mellan 1-2 procent. Branschbredden är störst i storstäder och minst i småstäder. Handelsverksamheter har en mindre andel av den totala branschbredden i större städer än i mindre. Det visar rapporten Cityindex Insikt som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Rapporten visar även att genom att ge kulturen mer utrymme i stadskärnan ökar dess totala omsättningsutveckling. När en ny typ av kulturverksamhet etablerar sig i en medelstor stad eller småstad så ökar omsättningen i genomsnitt med 4,3 procent. Det visar på mervärden av att släppa in kulturbranscherna i stadskärnan. Resultaten av analyserna visar att stadskärnans omsättning ökar ju större bredd av kulturbranscher som finns representerade.

När en ny typ av kontorsverksamhet etablerar sig i stadskärnan ökar omsättningen i genomsnitt med 3,5 procent, detta styrker vikten av en balanserad dagbefolkning, de som befinner sig i stadskärnan är viktig för omsättningen.

– Det här bekräftar att det behövs en bredd av verksamheter i stadskärnan, där kommersiella verksamheter stöttas av icke-kommersiella verksamheter. Tidigare har handeln varit den största dragaren men nu ser vi att besöksanledningarna är fler och mer varierande, säger Helena Olsson, chef stadsutveckling, Fastighetsägarna Stockholm.

I rapporten lyfts det fram exempel som visar på nya mönster och synergieffekter. Vikten av branschbredd, unikitet och att följa människan är central. I en framgångsrik stadskärna arbetar stadens aktörer tillsammans för att skapa plats för möten med ökad flexibilitet och att lyfta stadslivet med kultur.

– Cityindex Insikt visar att kultur inte bara ger staden karaktär och liv under fler av dygnets timmar utan också har konkreta effekter på försäljningen och besöksflödena i stadskärnan. Detta är en viktig insikt att ta med sig för fastighetsägare eftersom detta ett nytt kundsegment för många, säger Helena Olsson.

Om Cityindex Insikt
Cityindex är en objektiv, heltäckande och mellan stadskärnor helt jämförbar kartläggning av den kommersiella utvecklingen i samtliga Sveriges 107 stadskärnor.

Cityindex Insikt är en fördjupande undersökning där vi tittar på hur sambanden mellan stadskärnans utbud och flöden och kommersiell omsättning faktiskt ser ut.
Cityindex är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI.

Helena Olsson
Chef stadsutveckling, Fastighetsägarna Stockholm
helena.olsson@fastighetsagarna.se

Miko Roth,
Kundansvarig HUI Research
miko.roth@hui.se

2021 ett viktigt återhämtningsår för landets stadskärnor4.10.2022 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Omsättningen ökade med 10 procent i stadskärnorna under 2021. Fyra av fem besökare kom tillbaka efter pandemin. Allra mest ökade omsättningen i storstäderna. Småstäderna ökade minst, men är samtidigt den enda stadskärnegrupp som är uppe i en omsättning som är högre än före pandemin. Detta visar årets rapport Cityindex Sverige, ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Större hyresjusteringar nödvändiga för att möta de ökade kostnaderna3.10.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

De årliga hyresförhandlingarna för 2023 års allmänna hyresjusteringar inleds nu runt om i landet. Kraftigt ökade räntor och förvaltningskostnader slår hårt mot fastighetsbranschen vilket avspeglas i Fastighetsägarna MittNords yrkanden. "För att fastighetsföretagen ska kunna hantera de kraftigt ökade kostnaderna behövs betydligt större hyresjusteringar 2023", säger Lisa Hjelm, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna MittNord.