Branscherna med högsta och lägsta akademikerlönerna

Valet av bransch har stor betydelse för akademikers löner. Det visar en kartläggning som Akavia gjort bland medlemmar i sex professioner. Hos både jurister och ekonomer toppar telekom när det gäller lön.
"Akademiker som siktar på en lönekarriär bör definitivt tänka på val av bransch", säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia.

Det råder rejäla löneskillnader för akademiker i olika branscher. Det framgår av en kartläggning som Akavia gjort bland sina medlemmar: ekonomer, jurister, samhällsvetare, personalvetare, it-akademiker och kommunikatörer.

I rankningen av bäst och sämst  betalande branscher hittar man störst skillnad hos juristerna. Här skiljer det nästan 34 000 kronor i medianlön mellan jurister som arbetar inom telekom (77 400 kr) och på advokatbyrå (43 500 kr). I den senare ingår dock inte advokater som är delägare då dessa räknas som egenföretagare.

Ekonomer inom telekom har nästan 26 000 kronor mer i lön jämfört med sina gelikar inom revision.

– Akademiker som siktar på en lönekarriär bör definitivt tänka på val av bransch, säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia.

Enligt honom bör man samtidigt komma ihåg att faktorer som exempelvis en hög andel unga som ännu inte hunnit göra lönekarriär eller en stor andel lägre befattningar kan påverka snittet för branschlönerna.

– Bransch är en viktig parameter bland flera. För att komma så nära en marknadslön som möjligt behöver man ta med en rad andra faktorer. Titel, tjänst och region är exempel.

Fakta: Kartläggningen av branschlönerna bygger på Akavias lönestatistik för 2020. Här ingår löner från 46 623 medlemmar.

Branschlöner (median)

Ekonomer

Bäst betalda
branscher

Telekom (62 900)

Bemanning (47 500)

Försäkring (61 000)

Universitet eller högskola (46 000)

Finans (60 100)

Ideella sektorn (46 000)

It (56 600)

Kommun eller regional förvaltning (44 700)

Industri (55 600)

Revision (37 000)

Jurister

Telecom (77 400)

Myndighet – allmän statsförvaltning (47 400)

Industri (73 300)

Kommun eller regional förvaltning (45 000)

Bank (68 900)

Ideella sektorn (44 500)

Bygg (67 500)

Rättsväsendet (43 800)

IT (62 500)

Advokatbyrå (43 500)

Samhällsvetare

Bäst betalda
branscher

IT (54 800)

Statliga bolag (45 700)

Industri (54 200)

Rättsväsendet (44 000)

Försäkring
(54 100)

Kommun eller regional förvaltning (43 300)

Arbetstagar-organisation
(53 800)

Revision (42 800)

Finans (53 700)

Ideella sektorn (41 000)

It-akademiker

Försäkring (57 500)

Statliga bolag (47 200)

Finans (57 000)

Myndighet – allmän statsförvaltning (46 800)

Bank (56 000)

Rättsväsendet (46 700)

Tjänste (55 000)

Kommunala bolag (46 300)

Fastighet (55 000)

Kommun eller regional förvaltning (44 400)

Personalvetare

Arbetstagar-organisation (54 500)

IT (47 600)

Fastighet (53 700)

Myndighet – allmän statsförvaltning (45 000)

Industri (53 700)

Rättsväsendet (42 000)

Tjänste (53 000)

Kommun eller regional förvaltning (41 700)

Handeln (51 000)

Bemanning (40 500)

Kommunikatörer (obs få svarade i enkäten)

Arbetstagarorganisation (45 300)

Kommun eller regional förvaltning (38 800)

Rättsväsendet (44 500)

IT (36 000)

Ideella sektorn (39 100)

Media (33 300)

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 135 000 medlemmar och är det tredje största förbundet inom Saco.

Välkommet besked från regeringen om lärosätenas ersättningssystem för livslångt lärande18.4.2024 13:39:52 CEST | Pressmeddelande

Idag meddelade regeringen att en utredare ska se över hur lärosätenas utbildningsutbud kan utvecklas för att möta en föränderlig arbetsmarknad. Akavia, som länge har efterfrågat en översyn av ersättningssystemet för det livslånga lärandet, välkomnar beskedet och hoppas att det innebär att regeringen till fullo förstår den centrala roll som universitet och högskolor spelar för det livslånga lärandet.

Akavia om vårbudgeten: regeringens kortsiktighet riskerar försvåra kompetensförsörjningen15.4.2024 10:16:07 CEST | Pressmeddelande

Akavia är starkt kritisk till regeringens aviserade inriktning kring neddragning av fristående kurser och distansutbildning, som går helt emot de behov som finns för omställning och livslångt lärande på arbetsmarknaden. Akavia välkomnar dock tillskotten i vårändringsbudgeten till vissa myndigheter – samtidigt har de breda neddragningarna i höstens budget redan fått negativa konsekvenser och ryckigheten slår hårt mot kompetensförsörjningen på myndigheterna.

Nytt avtal för akademiker i kommuner och regioner28.3.2024 17:15:00 CET | Pressmeddelande

AkademikerAlliansen och arbetsgivarparterna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona har idag enats om villkoren för drygt 76 000 akademiker i kommuner, regioner och kommunala bolag. Avtalet innebär en rad förändringar och villkor som bland annat syftar till att ge bättre löneprocesser för Akavias medlemmar och stärkt arbetsmiljö, och ett gemensamt arbete för att stärka chefers förutsättningar och arbetsmiljö.