Branschförbund kräver ekonomiskt stöd till fordonsverkstäder

Först kom pandemin. Sedan slutade vinden blåsa. Elpriset sköts i höjden och nu hör fler och fler verkstäder av sig till Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) för att berätta att deras sparkapital är slut och att företag kommer gå i konkurs.

Verkstäder driver en verksamhet som kräver stora maskiner och behöver mycket energi. Ett företag i Uppland har gått från 40 000 kronor i energikostnad per månad till 150 000 kronor. Mer än en tredubbling av kostnaden. Ett företag i Halland har gått från 20 000 kronor till 52 000 kronor i månaden.

Regeringen erbjuder en liten ersättning till privatpersoner som drabbats. Företagen står helt utan hjälp. De företag som är mitt i en omställning till mer miljövänlig energi får nu använda pengarna till att betala elräkningen istället för att installera solpaneler eller byta ut företagets dieselbilar till elbilar. Ilskan formligen kokar där ute.

I många typer av verksamheter låter man kunden betala prisökningar. I vår bransch har vi inte den möjligheten. Vi som underleverantörer är beroende av de priser som förhandlas med till exempel försäkringsbolagen. Att driva företag kräver planering av kostnader och intäkter. De politiska beslut som tas och som påverkar företags möjligheter måste föregås av noggranna analyser och överväganden. Att helt enkelt titta på vad besluten kan betyda för andra. I det här fallet verkar den analysen helt ha uteblivit. Branschförbundet SFVF kräver att politikerna tänker om, tänker rätt och ger fordonsverkstäderna den hjälp som de behöver för att klara den politiska berg- och dalbana som företagen tvingas åka.

Claes Åström, vd SFVF

SBF och SFVF uppvaktar svenska EU-parlamentariker om fordonsdatan22.2.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Vill du som svensk EU-parlamentsledamot medverka till att viktig samhällsservice på svensk landsort, lands- och glesbygd riskerar att slås ut? Med den frågan uppvaktar de båda motorbranschorganisationerna Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, svenska EU-parlamentariker inför voteringen kring en ny, generell, datalagstiftning inom EU.