Branschnätverk för mode beviljas projektmedel från Västra Götalandsregionen.

TEX! by Marketplace Borås arbetar för att stärka Västsveriges position inom mode, textil och design. Ett levande affärsnätverk som genom unika möten skapar förutsättningar för såväl textilbranschen och dess företag att utvecklas. Nu skapar vi ytterligare ett nätverk med utgångspunkt i Göteborg och får stöd av Västra Götalandsregionen.

Genom integrerad samverkan mellan näringsliv, forskning, utbildning och offentlig sektor är TEX! by Marketplace Borås den självklara knutpunkten inom det textila klustret i Västsverige. Med målsättning om att öka samverkan även utanför Boråsregionen, är föreningen sedan 2017 ansvariga för branschnätverket Modebransch GBG. Västra Götalandsregionen beslutade den 7 mars att bevilja stöd för projektet Modebransch Gbg med 408 000 kr fram till 30 nov 2020.

Syftet med projektet är att skapa en affärsarena för textil och modebranschen i Göteborg och genom samverkan bygga nätverk för att generera affärsnytta för företagen och stärka branschen i staden och regionen.

Detta görs huvudsakligen genom arrangerande av kompetenshöjande event och möten mellan branschens aktörer. Stort fokus kommer att ligga på att förmedla kunskap om hållbar utveckling inom branschen till mer resurseffektiv produktion och cirkulära affärsmetoder.

Projektledare på TEX! by Marketplace Borås är Patrik Wermelin och arbetet sker i samråd med en styrgrupp bestående av representanter från näringslivet, akademin och kulturen.

”Det är otroligt glädjande att regionen stöttar projekt för branschutveckling både lokalt och regionalt", säger Patrik. "Vi märker ett stort engagemang från de lokala aktörerna och ser fram mot fortsatt utvidgad samverkan i projektet".

Bland medlemmarna i styrgruppen återfinns Joakim Klarsten, CFO på ColourHouse i Göteborg: ”Som ett företag med stark förankring i branschen känns det självklart för oss att delta i utvecklingsarbetet av det lokala och regionala nätverket", säger Joakim Klarsten.

Arbetet med nätverket initierades av ADA på Business Region Göteborg 2016 genom en kartläggning av modebranschen i Göteborg.  ”Det är så roligt att höra detta", säger Karin Persson på ADA. ”Det visar att regionen uppmärksammar branschens betydelse och ser den stora potentialen som den lokala branschen har".

Nätverket Modebransch Gbg som innefattas i projektet arrangerar under 2019 ett 10-tal aktiviteter i Göteborg.

TEX! by Marketplace Borås har i många år arbetat för att stärka Borås och Sjuhärads position inom mode, textil och design och nu även i Göteborg och Västra Sverige. Verksamheten drivs som en ekonomisk förening och är ett samarbete mellan näringslivet, Borås Stad, Högskolan i Borås samt Nordiska Textilakademin.

Styrgrupp: Modebransch Gbg

Sofia Höfvner Skogh - Rektor Tillskärarakademin i Gbg - rektor@tillskärarakademin.se, 0705-237437.

Carina Johansson - VD Elvine - carina.johansson@elvine.se, 031-7972182

Elisabeth Synnes - VD Jumperfabriken - elisabeth@jumperfabriken.se, 0707-525498

Elin Andersson - Designer Somenid - elin@somenid.com

Anna Strömkvist - Designer Bang Design and reuse, info@bangdesignandreuse.com