Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel lanserar nytt index

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel lanserar den 5 februari ett nytt index över dagligvaruhandelns försäljningsutveckling på månadsbasis. Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel ska följa utveckling och trender för dagligvaruhandeln både i fysisk butik och på nätet. HUI ansvarar för statistikinsamling från de medverkande företagen och kvalitetssäkring av data.

- Dagligvaruhandeln befinner sig i en förändringstid med exempelvis ökade krav på tillgänglighet från konsumenter och är samtidigt en bransch som påverkas av valutaförändringar, demografiska förändringar och andra externa händelser. Med Dagligvaruindex gör vi det möjligt även för intressenter att följa branschens utveckling, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Den första rapporten med tillhörande pressmeddelande skickas från Svensk Dagligvaruhandel, 5 februari på morgonen. Se preliminär publiceringsplan på www.svdh.se

För ytterligare kontakt:

Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig 0709-154499
Anna Jönsson, kommunikationschef 0709-803209

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Tillsammans verkar medlemsföretagen för att branschen ska ta ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA Food, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna

Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande

Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.