Branschvägledning för hantering av höstens utmaningar i kollektivtrafiken
Branschvägledningen presenterades på Folkhälsomyndighetens pressträff den 13 augusti och omfattar den offentligt upphandlade kollektivtrafiken i hela Sverige och utgår från Folkhälsomyndighetens allmänna råd från den 13 juni. Dokumentet tar upp vad branschen gör för att hantera utmaningarna kring covid-19 i höst.
- För att kollektivtrafiken ska kunna fungera utan för mycket trängsel måste alla ta sitt ansvar och följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. De regionala kollektivtrafikmyndigheterna och trafikföretagen kan inte styra över hur många som faktiskt väljer att åka med kollektivtrafiken. För att vi som ansvarar för kollektivtrafiken ska klara vår del krävs omfattande informationsinsatser och stöd från övriga samhället, bl.a. Folkhälsomyndigheten, MSB, kommuner, skolor och arbetsgivare. Vi ser mycket positivt på att allt fler kommuner nu väljer att satsa på ändrade skoltider och ökad distansundervisning några dagar i veckan för att minska trängseln, säger Helena Leufstadius, VD för Svensk Kollektivtrafik.
I vägledningen finns exempel på vad branschen gör för att hantera situationen i kollektivtrafiken under hösten:
- Analyserar och följer resandeflödet över trafikdygnet och skapar en bild av trängselsituationen. Vilka målgrupper reser på linjen eller i området?
- Vid behov planerar om, på kort och längre sikt och förstärker avgångar där så är möjligt. Det kan även omfatta att lägga om eller tillfälligt lägga ner linjer.
- Informerar personalen i samverkan med trafikföretagen. Vid vissa situationer, t ex nattetid eller sista avgången för dagen, bör sunt förnuft tillämpas.
- Informerar och anvisar resenärer bl a om gällande regelverk och riktlinjer. Informantion om att planera sin resa och vara ute i god tid samt att man kan behöva vänta på nästa avgång.
I vägledningen betonas vikten av att resenärerna tar eget ansvar och följer föreskrifter och allmänna råd kring att hålla avstånd och att enbart resa när man är helt frisk. Branschen har ingen invändning mot att resenärerna använder munskydd för att öka sin personliga trygghetskänsla men ger inga andra rekommendationer i nuläget utan att ett formellt krav kommer från Folkhälsomyndigheten.
Kollektivtrafiken i Sverige bedrivs idag på många platser med normala trafikvolymer trots att resandet och därmed intäkterna mer eller mindre halverats.
- För att klara hösten kommer de regionala kollektivtrafikmyndigheterna att köra allt de kan men om det inte finns tillräckligt med förare och fordon kan det att behövas omfördelning av resurserna, till exempel genom att ändra en linjesträckning. En förutsättning för att kunna hålla hög trafikvolym är att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna erhåller full kostnadstäckning från staten och det kravet kommer vi att fortsätta att driva framöver, säger Helena Leufstadius.
Nyckelord
Kontakter
Helena LeufstadiusVD
Tel:0727180865helena.leufstadius@svenskkollektivtrafik.seAgneta WeissglasKommunikationsansvarig, Svensk Kollektivtrafik
Tel:070 790 22 37agneta.weissglas@svenskkollektivtrafik.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Följ Svensk Kollektivtrafik
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik
Så här får vi de olika resenärsgrupperna att välja kollektivtrafiken framför bilen25.3.2024 10:00:07 CET | Pressmeddelande
Ökat utbud, bättre för miljön eller helt enkelt bara kunskap om hållplatsläget? Olika målgrupper reagerar på skilda argument och där finns nyckeln till att få fler att välja att resa med kollektivtrafiken i stället för att ta bilen. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i olika resenärsgrupper och deras förutsättningar att öka sitt kollektivtrafikresande.
Årsrapport: Resenärerna är nöjda med sina serviceresor - men satsning krävs för ökad trygghet15.2.2024 10:00:01 CET | Pressmeddelande
De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda resenärer. 90 procent är nöjda med både beställning och resa och 93 procent är nöjda med förarens bemötande. Men en mindre andel känner sig i stället otrygga i samband med sina resor. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.
Årsrapport: Allt fler väljer att växla mellan bil och kollektivtrafik5.2.2024 09:59:59 CET | Pressmeddelande
Andelen resenärer som enbart väljer bilen har minskat i samtliga regioner sedan 2022. Störst förändring har skett i Västra Götalandsregionen, där andelen bilister har minskat med sex procentenheter och ersatts av växlare. Samtidigt ökar kollektivtrafikens marknadsandel för 2023, och 53 procent av svenskarna reser kollektivt varje månad. Det framgår av årets rapport från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern.
Bijan Zainali ny ordförande i Svensk Kollektivtrafik23.5.2023 11:53:57 CEST | Pressmeddelande
På årsstämman för Svensk Kollektivtrafik den 23 maj 2023 valdes Bijan Zainali (S) till ny ordförande. Han är även ordförande i Västtrafik och regionråd i Västra Götalandsregionen.
Rapport: Skillnader i mäns och kvinnors resande med kollektivtrafiken22.3.2023 10:00:27 CET | Pressmeddelande
Andelen kvinnor som åker med kollektivtrafik är högre än män. Fler män anser att jobbet kräver bil och att de föredrar bilen framför bussen. En större andel kvinnor kan inte jobba hemifrån utan måste ta sig till jobbet och har i mindre utsträckning tillgång till körkort och bil. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i resmönster, färdmedelsval, nöjdheter och drivkrafter mellan kvinnor och män.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum