BRA:s klimatarbete bärande för världens första grönt finansierade passagerarflygplan

De positiva miljöeffekterna av det senaste tillskottet till BRA:s flygplansflotta, en hyrd ATR 72–600 som landar hos bolaget idag, blir så betydande att finansieringen av flygplanet klassas som grön - den första någonsin för ett passagerarflygplan.

Får endast användas i samband m text om BRA

Företaget Avation har köpt ett flygplan av franska tillverkaren ATR med finansiering via Deutsche Bank. BRA hyr nu flygplanet av företaget Avation.

BRA blir därmed, genom sitt långsiktiga och strukturerade miljö- och klimatarbete som årligen granskas och certifieras av ISO14001, en bärande del i beviskedjan för klassificeringen av den gröna finansieringen.

Reglerna för gröna lån har tagits fram av finansbranschen för att stötta gröna projekt som leder till klimat- och miljöförbättringar.

Flygplanet det handlar om är en ATR 72–600 med plats för 72 passagerare, som landar hos BRA under dagen och blir det elfte i bolagets flygplansflotta.

- Vi har som mål att ständigt minska vår miljöpåverkan. Att förnya vår flygplansflotta är en bärande del av vår strategi. Det är affärslogiskt för oss att välja det mest bränsle- och klimateffektiva flygplan som finns på marknaden, säger Geir Stormorken, VD på BRA.

- Tack vare att vi tar denna nya ATR 72–600 i bruk kommer vi att minska våra utsläpp ytterligare och i jämförelse med ett flygplan som lämnar flottan innebär denna investering en minskning av utsläppen med ungefär 40 procent eller ungefär 7 000 ton CO2 per år, fortsätter Geir Stormorken.

- Vi vet att inrikesflyget är en viktig del av Sveriges transportsystem och vi arbetar varje dag med att visa att det går att flyga ansvarsfullt och hållbart redan nu, avslutar Geir Stormorken, VD på BRA.

- Vårt hållbarhetsarbete blir årligen grundligt genomlyst av externa revisorer och vårt miljöledningssystem är certifierat enligt ISO14001, säger Anna Soltorp, Hållbarhetschef på BRA.

- Vi har fått visa att vi levererar på våra högt satta mål och att vi har väl fungerande interna processer. Eftersom vi är ISO-certifierade sedan år 2009 är vi vana vid både intern och extern uppföljning av vårt hållbarhetsarbete. Vi är oerhört stolta över att vi fick högsta betyg av revisorerna, avslutar Anna Soltorp.

Mer om den gröna finansieringen, från ATR: http://www.atraircraft.com/newsroom/pressrelease/atr-delivers-first-ever-green-financed-aircraft-1582-en.html

Mer om BRAs inhyrning av nya ATR-flygplan: https://via.tt.se/pressmeddelande/bra-utokar-fyra-fabriksnya-atr-flygplan-till-bolagets-flygflotta?publisherId=3234555&releaseId=3261597

Mer om BRAs miljöarbete: https://www.flygbra.se/miljo

Får endast användas i samband m text om BRA

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion6.4.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska flygbolaget BRA ansöker nu om rekonstruktion för att skydda bolaget från konkurs. En rekonstruktion skapar andrum för att kontrollerat planera för en framtida verksamhet. BRA har som ambition att stegvis återstarta bolaget och flygtrafiken igen efter sommaren, allt eftersom förutsättningarna för att bedriva flyg förbättras.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.