Bråttom att utbilda rätt kompetens

Det finns många möjligheter för universiteten att bidra till kompetensutvecklingen av erfarna ingenjörer. Men det är bråttom. För behovet av ny kompetens växer snabbt bland de stora industrisatsningarna i norra Sverige.

Under denna vecka besöker Sveriges Ingenjörer Norrbotten för att på plats diskutera med företrädare för näringsliv, universitet, kommuner och regionen hur de nya industrisatsningarna ska kunna möta behovet av teknisk kompetens.

Vid besöket den 13 juni hos Luleå tekniska universitets prorektor, Per Weihed, diskuterades hur universitetet stödjer rekryteringen i norr och hur samarbetet med andra aktörer ser ut.

– LTU:s egna ansträngningar och samarbeten underlättar rekryteringen till norra Sverige och gynnar framväxten av ett hållbart näringsliv, säger Per Norlander, förste vice ordförande i Sveriges Ingenjörer.

En annan fråga som lyftes var det livslånga lärandet. Per Norlander förde fram universitetens avgörande betydelse för att det kommande omställningsstudiestödet ska fungera väl.

– Universiteten skulle vinna på att gå från avgränsade kurser till utbildningspaket anpassade för erfarna ingenjörer. Här behöver dialogen med företagen bli bättre för att hitta gemensamma utgångspunkter för innehållet, säger Per Norlander.

Trots osäkerheten i omvärlden och stigande inflation ökar efterfrågan på ingenjörer i hela Sverige. Än så länge har det osäkra läget i omvärlden inte satt några tydliga avtryck på arbetsmarknadsläget för Sveriges Ingenjörers medlemmar.

– En stor del av efterfrågan på ingenjörer hålls i gång av samhällets omställning och inte av konjunkturen. Den drivs av elektrifiering, digitalisering och klimatomställning, säger Johan Kreicbergs, samhällspolitisk chef på Sveriges Ingenjörer som också deltog i mötet.

Om besöket

De stora industrisatsningarna i nordligaste Sverige bygger på tekniska innovationer och innehåller alla ett stort mått av tekniskt nytänkande. Därtill kommer fortsatt teknisk utveckling och investeringar att behövas för att satsningarna ska bli verklighet. Det ger fortsatt stora behov av högutbildade individer som kan lösa tekniska problem och leda komplexa projekt.

Högskoleingenjörer och civilingenjörer är redan idag några av de mest eftertraktade utbildningsgrupperna i Norrbotten. Regionens framtidssatsningar är beroende av att företag, kommer och regionen kan rekrytera tillräckligt kompetent personal, i synnerhet högskoleingenjörer och civilingenjörer.

Per Norlander, 1:e vice förbundsordförande Sveriges Ingenjörer
Johan Kreicbergs, chefsekonom/chef Politik och påverkan, Sveriges Ingenjörer

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 162 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se