”Bråttom med stöd till reseföretag efter UD:s reseavrådan”

Regeringen öppnar nu för särskilt stöd till reseföretag. Samtidigt förlängde utrikesdepartementet reseavrådan till alla länder, med undantag för ett 30-tal länder i Europa. Det riktade stödet behöver därför komma snabbt, anser Resebranschföreningen SRF.

– Det är positivt att regeringen nu tittar på ett riktat stöd till resebyråer och researrangörer, men det är väldigt bråttom. Omsättningen i branschen har minskat med 90 procent sedan pandemin slog till, och dagens förlängda reseavrådan sätter många företag i en otroligt svår sits, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF.

Pandemin och UD:s avrådan från resor gör att omsättningen hos Sveriges resebyråer och researrangörer har minskat med 90 procent sedan pandemin slog till, enligt SRF:s undersökningar bland reseföretag. Fram till och med oktober hade försäljningen minskat med nästan 40 miljarder kronor, samtidigt som över hälften av branschens arbetstillfällen har försvunnit.

– Medan många branscher sakta börjar återhämta sig finns det få ljuspunkter för resebranschen. Därför är det bråttom, regeringen behöver snarast återkomma med ett skarpt förslag om stöd till resenäringen, säger Didrik von Seth.

Under måndagen förlängde utrikesdepartementet reseavrådan från ickenödvändiga utlandsresor till alla länder, med undantag för ett 30-tal länder i Europa. Den förlängda reseavrådan gäller till och med den 31 januari.

– Resenärernas säkerhet måste alltid komma i första hand, men vi tycker att det är olyckligt med en generell reseavrådan. En reseavrådan som tar hänsyn till situationen i olika länder skulle ge resenärer en bättre bild över vart det är tryggt att resa. Vi har gett UD exempel på flertalet destinationer utanför Europa där vi bedömer att det är tryggt att resa, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF.

Om UD:s reseavrådan

Utrikesdepartementets avrådan från icke nödvändiga resor gäller alla länder fram till den 31 januari 2021, med undantag för ett 30-tal länder i Europa som avrådan hävts för.

Källa: UD

Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen (SRF) bildades 1937 och företräder i dag merparten av landets resebyråer och researrangörer (drygt 80 % räknat i omsättning). SRF har nära 300 medlemsföretag med fler än 400 försäljningsställen. Våra medlemmar är både stora och små resebyråer och researrangörer, svenska och internationella resebyråkedjor samt renodlade internetresebyråer. Medlemsföretagen sysselsätter runt 7000 anställda och hade en affärsvolym på ca 50 miljarder SEK år 2018. SRF är huvudägare i TRAC – Travel Academy, som är resebranschens yrkesutbildning för dem som vill arbeta hos en researrangör eller resebyrå.

SRF bevakar medlemmarnas rättigheter och skyldigheter i branschgemensamma frågor. Vi påverkar riksdag, regering och myndigheter när det gäller utredningar och lagförslag som rör medlemmarnas verksamhet. På internationell nivå har SRF ett nära samarbete med de europeiska reseföretagens paraplyorganisation ECTAA i Bryssel. Vi är representerade i styrelser och kommittéer på nationell och internationell nivå.

SRF hjälper medlemmarna med rådgivning och information. På SRF:s hemsida finns nyheter, statistik och information om frågor som rör resebranschen. Vi anordnar seminarier och utbildningar i branschaktuella frågor. För att veta mer om hur du blir medlem och avgifter för medlemskap, klicka här.

Minimal risk att smittas av corona vid utlandsresa27.10.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Enligt flygbranschorganisationen IATA är risken för att smittas av coronaviruset vid flygresor är extrem liten. Man har bara konstaterat ett fall på 27 miljoner resenärer. Samtidigt meddelar den europeiska charterjätten TUI att man sedan pandemin startade haft 2,1 miljoner resande från olika länder och av dessa har endast 163 bekräftats blivit smittade under resan. Detta är färre än 0,5 av 100 000 under en 7 dagarsperiod. Samma bild delas samtliga svenska researrangörer.