Bregott byter till mer klimatsmart bytta

Sommaren 2021 byter Bregott (600g) om till en grönare förpackning och minskar klimatpåverkan med ca 30 procent. Plasten blir helt återvinningsbar och pappret på byttan kan enkelt separeras från plasten vilket förenklar källsorteringen. Förbättringen är en del av Arlas strategi för att nå 100 procent återvinningsbara förpackningar år 2025.

Bregott (600g) byter till en mer klimatsmart bytta

Nu byts plasten i Bregott (600g) ut till en ny sorts plast, polypropen, som kan materialåtervinnas i det svenska återvinningssystemet. Pappret som omsluter byttan blir FSC certifierat (Forest Steward Council), vilket innebär att det är tillverkat av trä från ansvarsfullt skogsbruk där man tar hänsyn till naturvärden och skogens återväxt.

-   Den här förbättringen gör inte bara gott för klimatet, det blir betydligt enklare för konsumenterna att källsortera. Pappret runt byttan kan enkelt rivas av och skiljas från plasten vilket gör det smidigt att sortera lock och bytta som plast och resten som papper, säger Caroline Tejler, varumärkesansvarig Bregott, Arla.

Den nya byttans klimatpåverkan minskar med ca 30 procent. Samtidigt innebär återvinningen av den nya byttan att utsläppen av växthusgaser leder till minskade utsläpp med 580 ton per år, vilket motsvarar vad ungefär 5 miljoner plastkassar ger upphov till.

-   2021 är ett spännande år för oss, med en rad olika förpackningsförbättringar. Vår plan är att under året minska mängden fossil jungfrulig plast med 260 ton, och vi har kommit en bra bit på väg. För att nå netto noll klimatavtryck till 2045 fokuserar vi nu ännu mer på förpackningarnas återvinningsbarhet. Teamet bakom Bregott-byttans nya klädsel har gjort ett riktigt bra jobb med det, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef, Arla.

Bregott tillverkas på Arlas mejeri i Götene. Varje år produceras 40 miljoner paket med Bregott 600g som sedan säljs över hela landet.

Arla Sveriges hållbarhetsmål för förpackningar:

• 100 procent återvinningsbara förpackningar 2025
  • Ingen fossil jungfrulig plast i förpackningar år 2030

Bregott (600g) byter till en mer klimatsmart bytta

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla Foods är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Arla driver på klimatinitiativ från globala mejeribranschen inför FNs toppmöte om livsmedelssystem23.9.2021 12:42:30 CEST | Pressmeddelande

Den globala färdplan som nu lanseras för mejeribranschen syftar till att påskynda minskade utsläpp av växthusgaser under de kommande 30 åren. Initiativet går under namnet Pathways to Dairy Net Zero och är ett av de största och mest omfattande initiativen inom jordbrukssektorn. Arbetet sker i samarbete med ledande internationella vetenskaps- och forskningsorganisationer.

Efter regeringens biogasbesked: Arla och Gasum utökar samarbetet21.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter regeringens besked om att långsiktigt stödja biogasproduktionen i Sverige utökar nu Arla och Gasum sitt samarbete som ska säkerställa tillgången till biogas och biogödsel. Målsättningen är att kraftigt öka möjligheten för Arlabönder att leverera gödsel som Gasum ska använda för produktion av biogas och biogödsel. Det gör att tillgången till biogas för tunga transporter kommer förbättras.

Nyhet i ostdisken – Arla lanserar naturligt näringsrika hårdostar15.9.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Äntligen är hösten här vilket för många innebär en nystart där man tar sig an nya utmaningar och försöker hitta en balans i vardagen. För att hänga med i tempot är det viktigt att fylla på med näring - vilket är både lätt och gott med Arlas nya naturligt näringsrika ostar. Dessa magra hårdostar har ett högt innehåll av protein, kalcium, vitamin B12 och zink och är lätta att använda i vardagen. Det finns tre olika smaker, varav två även kommer som färdigskivad variant.