Tyska Turistbyrån

Bremen – ny medlem i Magic Cities Germany

Dela

Sedan den 1 januari 2019 är hansastaden Bremen ny medlem i stadsförbundet Magic Cities Germany. Detta beslutades enhälligt på medlemsstämman den 18 december 2018 i Frankfurt am Main.

Bremens Stadsmusikanter. FOTO: Deutsche Zentrale für Tourismus e.V./Francesco Carovillano
Bremens Stadsmusikanter. FOTO: Deutsche Zentrale für Tourismus e.V./Francesco Carovillano

Peter Siemering, VD för marknadsföring och turism på WFB Wirtschaftsförderung Bremen:

– Vi är så glada över att delta i detta mångåriga samarbetsprojekt mellan tyska städer och vi ser fram emot ett fruktbart samarbete med framgångsrika, internationella marknadsföringsevent och viktiga impulser.

Hansastaden Bremen är en av Tysklands mest kända och populära turiststäder – mycket tack vare bronsstatyn som avbildar Stadsmusikanterna från Bremen samt det historiska rådhuset och den runt tio meter höga Rolandstatyn som båda utnämndes till UNESCO-världsarv år 2004. I sommar firar Bremen stadsmusikanternas 200:e födelsedag och bjuder in alla att delta i det stora jubileumsfirandet.

Efter Hannover Marketing und Tourismus GmbH:s utträde år 2018 består marketingkooperationen Magic Cities Germany nu åter av tio starka stadspartner: Dresden, Düsseldorf, Frankfurt am Main, Hamburg, Köln, Leipzig, München, Nürnberg, Stuttgart och nytillskottet Bremen.

Armin Dellnitz, styrelseordförande för Magic Cities e.V. och VD för Stuttgart-Marketing GmbH:

– Kärnan i vårt samarbete är en fokuserad, gemensam presentation under reselandet Tysklands paraply på den internationella marknaden. Vi utbyter dessutom erfarenheter kring fler och fler temaområden och använder oss av de synergier som uppstår. Det förtroliga utbytet kollegor emellan och jakten på gemensamma problemlösningar har kommit att uppta en allt större del av samarbetet.

Sedan 2018 fokuserar Magic Cities Germany sin marknadspåverkan till den kinesiska marknaden. Denna strategi kommer att fortsätta under 2019 i tätt samarbete med Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), förklarar:

– Med 2,9 miljoner övernattningar per år är Kina den viktigaste asiatiska källmarknaden för tysk incomingturism. De kinesiska turisternas förkärlek för rundresor, kultur och shopping gör samtidigt Kina till den mest betydande framtidsmarknaden för medlemsstäderna i Magic Cities Germany.

Som ett led i den gemensamma marknadsföringen kommer den framgångsrika kampanjen på en av Kinas största online-travel-plattformar, Ctrip, att fortsätta under 2019. Kampanjen bidrar till att skapa en positiv image av reselandet Tyskland och ökar igenkänningsgraden för de enskilda tyska städerna i Kina.

Kontakt:

Magic Cities Germany e.V.

c/o Tourismus+Congress GmbH Frankfurt am Main

Kaiserstraße 56

60329 Frankfurt am Main, Tyskland

Telefon +49 69 212 31443

Fax +49 69 212 30776

magic-cities@infofrankfurt.de

www.magic-cities.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Bremens Stadsmusikanter. FOTO: Deutsche Zentrale für Tourismus e.V./Francesco Carovillano
Bremens Stadsmusikanter. FOTO: Deutsche Zentrale für Tourismus e.V./Francesco Carovillano
Ladda ned bild

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum