Bremen – ny medlem i Magic Cities Germany

Sedan den 1 januari 2019 är hansastaden Bremen ny medlem i stadsförbundet Magic Cities Germany. Detta beslutades enhälligt på medlemsstämman den 18 december 2018 i Frankfurt am Main.
Bremens Stadsmusikanter. FOTO: Deutsche Zentrale für Tourismus e.V./Francesco Carovillano

Peter Siemering, VD för marknadsföring och turism på WFB Wirtschaftsförderung Bremen:

– Vi är så glada över att delta i detta mångåriga samarbetsprojekt mellan tyska städer och vi ser fram emot ett fruktbart samarbete med framgångsrika, internationella marknadsföringsevent och viktiga impulser.

Hansastaden Bremen är en av Tysklands mest kända och populära turiststäder – mycket tack vare bronsstatyn som avbildar Stadsmusikanterna från Bremen samt det historiska rådhuset och den runt tio meter höga Rolandstatyn som båda utnämndes till UNESCO-världsarv år 2004. I sommar firar Bremen stadsmusikanternas 200:e födelsedag och bjuder in alla att delta i det stora jubileumsfirandet.

Efter Hannover Marketing und Tourismus GmbH:s utträde år 2018 består marketingkooperationen Magic Cities Germany nu åter av tio starka stadspartner: Dresden, Düsseldorf, Frankfurt am Main, Hamburg, Köln, Leipzig, München, Nürnberg, Stuttgart och nytillskottet Bremen.

Armin Dellnitz, styrelseordförande för Magic Cities e.V. och VD för Stuttgart-Marketing GmbH:

– Kärnan i vårt samarbete är en fokuserad, gemensam presentation under reselandet Tysklands paraply på den internationella marknaden. Vi utbyter dessutom erfarenheter kring fler och fler temaområden och använder oss av de synergier som uppstår. Det förtroliga utbytet kollegor emellan och jakten på gemensamma problemlösningar har kommit att uppta en allt större del av samarbetet.

Sedan 2018 fokuserar Magic Cities Germany sin marknadspåverkan till den kinesiska marknaden. Denna strategi kommer att fortsätta under 2019 i tätt samarbete med Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), förklarar:

– Med 2,9 miljoner övernattningar per år är Kina den viktigaste asiatiska källmarknaden för tysk incomingturism. De kinesiska turisternas förkärlek för rundresor, kultur och shopping gör samtidigt Kina till den mest betydande framtidsmarknaden för medlemsstäderna i Magic Cities Germany.

Som ett led i den gemensamma marknadsföringen kommer den framgångsrika kampanjen på en av Kinas största online-travel-plattformar, Ctrip, att fortsätta under 2019. Kampanjen bidrar till att skapa en positiv image av reselandet Tyskland och ökar igenkänningsgraden för de enskilda tyska städerna i Kina.

Kontakt:

Magic Cities Germany e.V.

c/o Tourismus+Congress GmbH Frankfurt am Main

Kaiserstraße 56

60329 Frankfurt am Main, Tyskland

Telefon +49 69 212 31443

Fax +49 69 212 30776

magic-cities@infofrankfurt.de

www.magic-cities.com

Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande

Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.