Bremen – ny medlem i Magic Cities Germany

Sedan den 1 januari 2019 är hansastaden Bremen ny medlem i stadsförbundet Magic Cities Germany. Detta beslutades enhälligt på medlemsstämman den 18 december 2018 i Frankfurt am Main.

Bremens Stadsmusikanter. FOTO: Deutsche Zentrale für Tourismus e.V./Francesco Carovillano

Peter Siemering, VD för marknadsföring och turism på WFB Wirtschaftsförderung Bremen:

– Vi är så glada över att delta i detta mångåriga samarbetsprojekt mellan tyska städer och vi ser fram emot ett fruktbart samarbete med framgångsrika, internationella marknadsföringsevent och viktiga impulser.

Hansastaden Bremen är en av Tysklands mest kända och populära turiststäder – mycket tack vare bronsstatyn som avbildar Stadsmusikanterna från Bremen samt det historiska rådhuset och den runt tio meter höga Rolandstatyn som båda utnämndes till UNESCO-världsarv år 2004. I sommar firar Bremen stadsmusikanternas 200:e födelsedag och bjuder in alla att delta i det stora jubileumsfirandet.

Efter Hannover Marketing und Tourismus GmbH:s utträde år 2018 består marketingkooperationen Magic Cities Germany nu åter av tio starka stadspartner: Dresden, Düsseldorf, Frankfurt am Main, Hamburg, Köln, Leipzig, München, Nürnberg, Stuttgart och nytillskottet Bremen.

Armin Dellnitz, styrelseordförande för Magic Cities e.V. och VD för Stuttgart-Marketing GmbH:

– Kärnan i vårt samarbete är en fokuserad, gemensam presentation under reselandet Tysklands paraply på den internationella marknaden. Vi utbyter dessutom erfarenheter kring fler och fler temaområden och använder oss av de synergier som uppstår. Det förtroliga utbytet kollegor emellan och jakten på gemensamma problemlösningar har kommit att uppta en allt större del av samarbetet.

Sedan 2018 fokuserar Magic Cities Germany sin marknadspåverkan till den kinesiska marknaden. Denna strategi kommer att fortsätta under 2019 i tätt samarbete med Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), förklarar:

– Med 2,9 miljoner övernattningar per år är Kina den viktigaste asiatiska källmarknaden för tysk incomingturism. De kinesiska turisternas förkärlek för rundresor, kultur och shopping gör samtidigt Kina till den mest betydande framtidsmarknaden för medlemsstäderna i Magic Cities Germany.

Som ett led i den gemensamma marknadsföringen kommer den framgångsrika kampanjen på en av Kinas största online-travel-plattformar, Ctrip, att fortsätta under 2019. Kampanjen bidrar till att skapa en positiv image av reselandet Tyskland och ökar igenkänningsgraden för de enskilda tyska städerna i Kina.

Kontakt:

Magic Cities Germany e.V.

c/o Tourismus+Congress GmbH Frankfurt am Main

Kaiserstraße 56

60329 Frankfurt am Main, Tyskland

Telefon +49 69 212 31443

Fax +49 69 212 30776

magic-cities@infofrankfurt.de

www.magic-cities.com

Strålande resultat för tysk incoming fortsatte under hösten15.1.2019 11:27:53Pressmeddelande

Tysklands incomingturism avslutar sommarsäsongen med ett lysande resultat för oktober. Enligt siffror från Statistisches Bundesamt uppgick antalet utländska övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler till 7,5 miljoner, vilket är sex procent mer än under oktober 2017. Sammanlagt steg antalet utländska övernattningar under perioden januari till oktober 2018 med fem procent till 75,7 miljoner.

100 år Bauhaus – upplev jubileet i Sachsen-Anhalt18.12.2018 13:00:00Pressmeddelande

2019 firar Tyskland 100 år sedan grundandet av Bauhaus tillsammans med partner över hela världen. Grundad i Weimar 1919, flyttad till Dessau 1925 och stängd i Berlin 1933, existerade designskolan bara i sammanlagt 14 år. Trots det har Bauhaus en fortsatt stor betydelse än idag. Dessau, som ligger ungefär 13 mil sydväst om Berlin (knappt 2 timmar med bil/tåg), är staden som är mest associerad med Bauhaus. Det var här designskolan var aktiv under längst tid och det var här den hade sina glansdagar mellan 1925 och 1932. Den här perioden var också glansdagarna för Bauhaus-arkitekturen, och det är därför de flesta Bauhaus-byggnader är belägna i Dessau-Roßlau. Bauhaus-byggnaden (skolan), Mästarhusen och "Laubenganghäuser" (loftgångshusen) är UNESCO-världsarv. I Dessau-Roßlau äger ett väldigt speciellt event rum för att markera 100-årsjubileet: invigningen av Bauhaus Museum, som för första gången kommer ha passande utrymmen för en omfattande utställning för allmänheten av stiftelsen Bauhaus D

Tyska storstadstips - nästan utan julmarknader7.12.2018 13:27:36Nyheter

Det går inte att undvika en promenad på julmarknad om du åker på vinterresa till de nordtyska städerna i december, men du kan få mer innehåll i resan än bara gran och Glühwein - med kultur, god mat och shopping till attraktiva priser. * Kolla in det gamla Västberlin - eller Berlin West, som Charlottenburg ofta kallas. Distriktet blomstrar igen efter att strålkastarna har riktats mot öst i många år. * I Hamburg kan du också flytta lite från det traditionella centrumet och uppleva livet i de unga stadsdelarna öster och väster om stadens centrum. * Bremen är staden av överraskningar där du hittar de allra bästa tyska vinerna, och i februari klär du på dig partydräkten och dansar samba på gatorna. * Lübeck får inte heller missas: bakom historiska fasader kan du till exempel hitta både kryddig gastronomi och cocktailbarer. * Hannover är mycket mer än mässor, och de många internationella gästerna sätter ribban högt när det gäller shopping och kultur. Från och med nyåret kan du kombinera uppl