Brett fallande bostadspriser i december

Huspriserna sjönk i alla regioner i december och allra mest i Storgöteborg följt av Norra Sverige. Lägenhetspriserna föll i fyra av sex regioner och som mest i Norra Sverige. Prisnedgångarna på både hus och lägenheter i Norra Sverige de senaste tre månaderna sticker ut jämfört med övriga regioner. Detta visar SBAB:s och Booli:s prisindex HPI baserat på samtliga registrerade bostadsförsäljningar på Booli under december.

Lägenhetspriserna sjönk i fyra av sex regioner och som mest i Norra Sverige
Lägenhetspriserna föll i fyra av sex regioner i december. Mest föll dem i Norra Sverige (-2,3 %). Mest steg de i Storgöteborg (1,2 %).

- Med undantag för Storgöteborg, ligger lägenhetspriserna nu under all time high i samtliga regioner. De senaste tre månaderna har lägenhetspriserna fallit med nästan 6 procent i Norra Sverige. Här sticker prisfallet ut jämfört med övriga regioner, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

Huspriserna föll i samtliga regioner
Huspriserna föll i samtliga regioner i december. Som mest föll de i Storgöteborg (-2,5 %) tätt följt av Norra Sverige (-2,2 %).

- I flera av regionerna kan nog prisnedgångarna anses ligga inom ramen för vad man kan förvänta sig av en decembermånad då det normalt är lugnare på bostadsmarknaden. Prisnedgångarna i Storgöteborg och Norra Sverige är dock relativt stora, säger Robert Boije.

- De senaste tre månaderna har huspriserna fallit med över sex procent i Norra Sverige vilket följer samma mönster som för lägenheterna. En möjlig förklaring kan vara att den prishöjande effekt coronapandemin haft i kölvattnet av distansarbete nu klingar av, säger Robert Boije.

Se tabell nedan över prisutvecklingen i december på lägenheter och hus.

SBAB Booli HPI, december 2021

Anm: SBAB Booli Housing Price Index (HPI) uppdateras en gång i månaden och visar prisutvecklingen på bostadsmarknaden den senaste kalendermånaden, de tre senaste kalendermånaderna, de 12 senaste månaderna, sedan årsskiftet och sedan den senaste toppnoteringen. Indexet baseras på samtliga på Booli registrerade bostadsförsäljningar under den aktuella perioden. HPI beräknas som ett index med en hedonisk prismodell som förutom prisnoteringar använder information om bland annat bostädernas storlek, taxeringsuppgifter, tomtstorlek, antal rum, våning, månadsavgift och geografisk placering, samt avgift till bostadsrättsföreningen. På så sätt tar indexet hänsyn till (kontrollerar för) att de bostäder som sålts vid olika tidpunkter kan skilja sig åt. För geografisk information används kommun- och stadsdelstillhörighet. Prisindexet går tillbaka till 2013. Indexet är uppdelat för lägenheter och villor och beräknas för 6 geografiskt skilda områden. Indexet finns tillgängligt i Boolis analysverktyg Booli Pro. Booli är en del av SBAB.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 289 000 och 397 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 september 2021). Antal medarbetare (FTE) är 797. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Riksbanken tvingas troligen till lappkast20.1.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

De längre marknadsräntorna har gått upp snabbt sedan årsskiftet i kölvattnet av kraftigt stigande inflation. Det har dragit upp även de längre bundna bostadsräntorna som också väntas fortsätta uppåt. I januari 2025 väntas den femåriga bostadsräntan uppgå till 3 procent jämfört med dagens 1,7 procent. Sannolikheten för en reporäntehöjning redan i år och därmed även höjda rörliga bostadsräntor i närtid har ökat markant, men Riksbanken spås ändå vänta till i februari 2023 för att slippa ett alltför tvärt lappkast. Fönstret att binda räntan billigt håller också på att stängas. Det är några av slutsatserna i SBAB:s rapport Boräntenytt nr 1, 2022 som publiceras idag.

Trögare marknad för små än för stora lägenheter under 202110.12.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

SBAB har kartlagt hur bostadsrättsmarknaden, sorterat på olika lägenhetsstorlekar, utvecklades under 2021. För att försöka fånga upp eventuella pandemieffekter har årets siffror jämförts med 2019 med fokus på antal budgivare, förmedlingstid och andel prissänkta bostadsrätter. Sammanställningen visar att det under året varit trögare att förmedla ettor jämfört med övriga bostadsstorlekar, men att det inte varit någon generell försämring för ettor jämfört med innan pandemin, med undantag för marginellt färre budgivare.