Bring gör stort skifte till förnyelsebart bränsle

Posten Norge och Bring skiftar över till andra generationens förnyelsebara bränsle, HVO. Detta bidrar till att samtliga av koncernens egna tunga lastbilar på norska vägar och 8 av 10 på svenska vägar blir fossilfria senast 2016. Koncernens CO2-utsläpp minskar därmed kraftigt.

I hela koncernen Posten Norge och Bring sker nu ett stort grönt skifte. Man gör sin hittills största miljöåtgärd och byter till förnybart bränsle för samtliga tunga transporter.

- Bring vill vara en pådrivare för miljöeffektiva lösningar. Vi går därför före, enbart det här skiftet har potential att minska koncernens utsläpp med ytterligare 10 procent – utöver de 30 procent vi redan reducerat med sedan 2008. Våra kunder kan miljöoptimera sina transporter tillsammans med oss, säger Catherine Löfqvist, miljöchef, Bring.

Andra generationens förnyelsebara bränsle
Det nya drivmedlet HVO (hydrogenererad vegetabilisk olja) är 100% förnybart och skapas bland annat av slaktavfall. HVO kräver ingen omställning av fordonet.

I Sverige byter Bring nu i oktober till HVO på 20% av de egna fordonen. Därmed minskar man CO2-belastningen med ca 6000 ton per år i Sverige. De 900 lastbilarna i Norge kommer fullt ut att ha skiftat till HVO under 2016.

- Vi har testat över 130 000 liter på fem lastbilar i både lokal- och långtransporter i Oslo-området. Resultaten är uteslutande positiva för både miljö och driften. För att säkra tillgången till HVO sätter vi upp egna tankanläggningar, berättar Catherine Löfqvist.

Fakta:

• Per idag går ca 6 av 10 av Brings egna fordon i Sverige på förnyelsebara bränslen. Ytterligare fordon skiftar till förnyelsebara bränslen vid årsskiftet, då Bring har 8 av 10 bilar på förnyelsebara bränslen i Sverige.
  • Posten Norge och Bring har över 6 000 fordon i Norden. Målet är att hela fordonsflottan ska använda förnyelsebara bränslen på sikt.
  • Koncernen har 1250 elektriska fordon, 300 fordon på biogas, bioetanol och biodiesel.
  • Ytterligare 900 lastbilar kommer att använda förnybart drivmedel, HVO, under 2016. Det innebär reduktion på över 50 000 ton Co2 per år.
  • Posten Norge och Bring har ett mål om att reducera CO2-utsläppen med 40 procent innan 2020. Sedan 2008 har Posten Norge och Bring redan reducerat sina utsläpp med 30 procent.
  • Jämfört med fossil diesel, ger HVO lägre utsläpp; partikelutsläppen är 33 procent lägre, kolmonoxid-utsläppen reduceras med 24 procent, kolväte-utsläppen går ned med 30 procent och kväveoxid-utsläppen reduceras med 9 procent.

Hélène Belin, informationschef Bring, 08-648 60 60, helene.belin@bring.com

Bring löser vardagslogistiken åt små och stora verksamheter i Norden. Vi hjälper dig att effektivt transportera, lagerhålla och leverera. Med ett helhetserbjudande inom paket, gods, termo, lager, bud och post kan Bring bistå din verksamhet med små och stora uppdrag i Sverige och därifrån till eller från övriga världen. Tillsammans hittar vi den bästa lösningen för er – till er eller direkt till era kunder. bring.se