Bring köper Tesla Semi

Bring har redan en av världens största elfordonsflotta. Nästa år kommer den att utökas med en elbil semitrailer från Tesla.

Tesla har meddelat att de under 2019 börjar producera en semitrailer med en räckvidd på upp till 800 kilometer vid högsta vikt och hastighet på motorväg.

- Vi ser att framtiden är elektrisk i alla fordonssegment. Därför är det viktigt för oss att testa ny teknik så tidigt som möjligt, säger Thomas Tscherning divisionsdirektör Bring Express

Säker teknik

Tesla Semi har mycket lågt luftmotstånd, autopilot teknologi, automatisk nödbroms, körfältsvarnare och antikollisionssystem som kommer att bidra till att göra körningen säkrare. Egna laddstationer gör det möjligt att ladda lastbilen för att nå ett område på 640 kilometer på 30 minuter.

- Teknikutvecklingen är inom detta område går väldigt snabbt, framtida elfordon kommer uppfylla våra behov när det gäller räckvidd, säkerhet och kostnader", säger Thomas.

Ambitiösa miljömål

Bring har minskat sina utsläpp med 40 procent sedan 2009 och nu har satt ett ambitiöst mål att använda enbart förnybara energikällor fram till 2025. Elektrifiering av fordonet är en central del av detta mål.

Tesla Semi ska användas i linjetrafiken mellan terminalerna i Norge.

För mer information:

Adam Leth Informationschef Bring Norden

+46 70 789 78 50  adam.leth@bring.com

Bring öppnar dörren med Glue när kunden inte är hemma19.12.2017 09:00Pressmeddelande

Rapporter om överfulla utlämningsställen duggar tätt i takt med att e-handeln ökar. Den stora utmaningen är att leverera paket enligt konsumentens önskemål där och då man vill ta emot sin leverans. Efter en pilottest utökar nu smartahem-företaget Glue och logistikföretaget Bring sitt samarbete till en fullskalig utrullning som gör det möjligt att få hem paketet på hallmattan utan att behöva vara hemma.