Bring samlas i ny terminal i Göteborg

Bring samlar tre verksamheter i Mölnlycke – Göteborg i ett nytt logistikcenter. En anläggning som på många sätt är toppmodern inte minst ur ett miljöperspektiv.

Brings koncernchef Tone Wille och terminalansvarig Niclas Coster

Terminalen blir arbetsplats för ca 100 medarbetare och onsdagen den 31: a januari firade de öppningen av den nya terminalen.

Den nya terminalen ligger i Mölnlycke någon kilometer i sydostlig riktning från Göteborg. Terminalens placering är optimal för framtidens logistik, både lokalt i regionen och för Brings nationella nätverk. Den nya terminalen motsvarar de högt uppsatta krav och mål Bring har för hållbarhet och miljö – att år 2025 använda sig av förnybara energikällor i Brings byggnader och fordon. Ett exempel på det är att genom att ta tillvara på överskottsenergin från de tempererade lagren gör att den totala energiförbrukningen kommer reduceras med hälften mot att använda vanlig fjärrvärme.

- Den nya terminalen är en mycket viktig del för vår satsning i Norden och uppbyggnaden av vårt gemensamma nätverk i Bring. Terminalen uppfyller alla de krav vi ställer på hållbarhet och miljö, samtidigt som den ger oss en bättre effektivitet, säger Tone Wille Koncernchef Bring

Miljöeffekterna kommer bland annat av att fler verksamheter samlas i samma terminal. Bland annat kommer vi kunna reducera våra CO2-utsläpp med 52 ton genom att koordinera vårt distributionsnät från terminalen. Genom att bygga en ny och modern terminal med flera energibesparande lösningar minskar vår totala energiförbrukning i Göteborg med 50%. Det motsvarar 1 250 MWh eller den årliga konsumtionen från 50 svenska hushåll.

- Genom att samla flera av våra verksamheter i Göteborg på en och samma plats kommer vi ha mindre miljöpåverkan och bättre kunna använda vår samlade kompetens för att leverera ännu bättre tjänster åt våra kunder, berättar Tone Wille

Fakta:

• Den nya terminalen i Mölnlycke kommer ha en total yta på 15 000 kvm varav 11 500 kvm kommer vara produktionsyta och 3 500 kvm kommer vara kontorsyta.
  • Terminalen kommer innehålla produktionsområden för kyl och frys, paket- och pallhämtning, hemleveranser samt ett höglager
  • Det kommer finnas laddstationer för elbilar på området
  • Terminalen kommer ha solceller på taket för att kunna producera grön el och minska våra uppvärmningskostnader ännu mer
  • Terminalen kommer att hålla kraven för ”Green building” certifiering

För mer information kontakta:

Adam Leth Informationschef Bring, 0046 70 789 78 50, adam.leth@bring.com

Brings koncernchef Tone Wille och terminalansvarig Niclas Coster

Bring öppnar dörren med Glue när kunden inte är hemma19.12.2017 09:00Pressmeddelande

Rapporter om överfulla utlämningsställen duggar tätt i takt med att e-handeln ökar. Den stora utmaningen är att leverera paket enligt konsumentens önskemål där och då man vill ta emot sin leverans. Efter en pilottest utökar nu smartahem-företaget Glue och logistikföretaget Bring sitt samarbete till en fullskalig utrullning som gör det möjligt att få hem paketet på hallmattan utan att behöva vara hemma.