Bring samlas i ny terminal i Göteborg

Vid utgången av 2017 kommer en gemensam terminal för fyra av Brings logistik verksamheter stå klar i Mölnlycke i Göteborg. Den nya terminalen är i många avseenden toppmodern inte minst ur ett miljöperspektiv.

Bring har tecknat ett hyrasavtal med Catena fastigheter gällande Härryda Solsten 1:102. Den nya terminalen kommer ha en total yta på ca 15 000 kvm varav ca 11 500 kvm kommer vara produktionsyta och 3 500 kvm kommer vara kontorsyta. Terminalen kommer innehålla produktionsområden för kyl och frys, paket- och pallhantering, hemleveranser samt ett höglager.

Terminalens placering är optimal för framtidens logistik, både lokalt i regionen och för det nationella nätverket. Den nya terminalen kommer motsvara de höga krav och mål Bring har för hållbarhet och miljö, exempel på det är att genom att ta tillvara på överskottsenergin från de tempererade lagren gör att den total energiförburkningen kommer reduceras väsentligt.

Den nya terminalen är en mycket viktig del för vår fortsatta satsning i Norden och uppbyggnaden av vårt gemensamma nätverk i Bring. Terminalen uppfyller alla de krav vi ställer på hållbarhet och miljö, samtidigt som den ger oss en bättre effektivitet. Genom att samla flera av våra verksamheter i Göteborg på en och samma plats kommer vi bättre kunna använda vår samlade kompetens för att leverera ännu bättre tjänster åt våra kunder, säger Thomas Tscherning Divsionschef Bring Logistik Norden

Vi är mycket nöjda med att få bygga till Bring och på detta sätt bredda vår kundbas och få ett långt hyresavtal med en stor och viktig partner inom livsmedelsdistribution säger Catenas vd Gustaf Hermelin.

Catena kommer att investera ca 160 miljoner kr i fastigheten och Bring har tecknat ett 10-årigt hyresavtal, med planerad inflyttning i december 2017. Totalt kommer ca 110 medarbetare ha sin arbetsplats på terminalen. Även underleverantörer som arbetar åt Bring inom linjetrafiken och distributionsverksamheten kommer rymmas i den nya terminalen.