Brings bilar blir ännu grönare

Som första aktör i logistikbranschen testar nu Bring att köra med det fossilfria bränslet HVO i lätta lastbilar. På sikt kommer det leda till att långt fler av Brings fordon kommer kunna använda HVO.

Som det ledande företaget inom miljö i logistikbranschen tar Bring nu nästa steg i arbetet mot en fossiloberoende fordonsflotta. Det förnyelsebara drivmedlet HVO skall testas i ett antal lätta lastbilar under tre år med start i Stockholmsområdet. Drivmedlet är endast godkänt av tunga lastbilsleverantörer, men i samarbete med Volkswagen skall HVO testas från april i ett antal lätta lastbilar.

”Vår ambition är att säkerställa att alla våra fordon ska kunna köra fossilfritt. Våra tidigare erfarenheter med HVO som drivmedel till tunga lastbilar har varit goda. Därför vill vi nu se hur det här drivmedlet fungerar även på lätta transportfordon. Vår förhoppning är att detta ska leda till att detta drivmedel kan komma att bli godkänt för fler fordonstyper på marknaden.”- säger Catherine Löfquist, Miljöchef på Bring.

HVO är en syntetisk diesel som framställs av vegetabiliska oljor och animaliska fetter. HVO har på kort tid blivit det enskilt största gröna alternativet på marknaden. Enligt siffror från Energimyndigheten bidrog HVO 2014 till att utsläppen av koldioxid kunde minska med ca 1.1 miljoner ton jämfört med om motsvarande fossil diesel hade använts. Bring har det senaste året gjort ett stort skifte till HVO. Sedan årsskiftet körs 8 av 10 av Brings egna tunga lastbilar i Sverige på ett fossilfritt bränsle. Brings tunga lastbilar i Norge kommer skifta över till HVO under året.

”Detta betyder att vi på ett ännu bättre sätt kan miljöoptimera våra kunders transporter med oss. Det ligger också i linje med vårt högt ställda miljömål; att sänka våra koldioxidutsläpp med 40 % till år 2020”- säger Catherine Löfquist, Miljöchef på Bring.

Kontaktperson: Catherine Löfquist +46 70-975 53 80 catherine.lofquist@bring.com Miljöchef Bring Norden