Bris digitala julvärdar håller barn sällskap i jul

För många barn är julen årets höjdpunkt. Men för andra handlar det om bråk, besvikelser och ensamhet. Därför kommer Bris och Svenska E-sportförbundet för andra året i rad låta populära streamers bli digitala julvärdar för barn som vänder sig till nätet när julen hemma blir för mycket. Årets digitala julvärdar är Yumi, MaiL09 & masterpipe, Jenyfear och Chosenba. På julafton kommer de livesända och hålla barnen sällskap online.
Yumi är en av årets digitala julvärdar. Foto: Jan Sjöberg.

Under året har trycket i Bris stödkanaler varit högt och julen är en tid då många barn hör av sig till Bris. Då brukar ofta samtal om ensamhet och bråk hemma vara i fokus. När det känns för jobbigt hemma och allt annat har stängt kan en stund med andra på nätet bli ett välkommet avbrott.

– Julen är extra jobbig för en del barn och förra årets stora gensvar visade att de digitala julvärdarna behövs. Tillsammans med Svenska E-sportförbundet vill vi fortsätta visa att vuxenvärlden finns där för den som behöver stöd. Barns intresse för gaming har vuxit sig enormt och då behöver Bris fortsatt finnas där och påminna om att man alltid kan höra av sig till oss och att det finns stöd att få som barn, säger Anna Holmqvist, kommunikationschef på Bris.

Årets digitala julvärdar är Roblox-streamern Yumi, Counter-Strike-talangen Mail09 och pappa Masterpipe, World of Warcraft-mormorn Jenyfear och gamern Chosenba. Julvärdarna kommer under julafton att sända i omgångar från morgonen till kvällen och turas om att streama för och spela med barnen som ansluter online.

Så sänds årets digitala julvärdar:
8.00: Yumi (youtube.com/yumigaming)
11.00: Mail09 & Masterpipe (twitch.tv/masterpipe83)
15.00: Chosenba (twitch.tv/chosenba)
17.00: Jenyfear (twitch.tv/Jenyfear)

Bris kommer hålla stödlinjen via telefon 116 111, mejl och chatt, öppen hela dygnet under julen. Här kan barn anonymt och gratis få prata med en kurator. I sändningarna, som sker på de digitala julvärdarnas egna kanaler, kommer information om hur man kontaktar Bris tydligt visas. Precis som förra året sker initiativet i samarbete med Svenska E-sportförbundet.

– Förra årets digitala julvärdar uppskattades av både tittarna och julvärdarna själva. Spelvärlden har blivit en helt naturlig plats för unga att umgås på och många kommer söka sig dit även på julafton. Då vill vi såklart vara med och skänka lite glädje och sällskap till barn och unga, säger Jonas Öberg, talesperson på Svenska E-sportförbundet.

Om årets digitala julvärdar:
Yumi

Yumi från Uppsala har 122 000 prenumeranter på sin gamingkanal på Youtube. Där spelar hon oftast det populära spelet Roblox. Hon har även en kanal med 176 000 prenumeranter där hon sänder om sitt liv tillsammans med gamingprofilen Tomu.

Yumi: ”Det ska bli jättekul att starta julafton med att sprida lite glädje. Barns rättigheter ligger mig varmt om hjärtat och det var självklart för mig att ställa upp när jag fick frågan.”

MaiL09 & masterpipe:
12-åriga Liam “MaiL 09” Tügel från Malmö är en av Sveriges största talanger i Counter-Strike och spelar för CSGO-organisationen ”Goodfellas” där även pappa Marcus ”masterpipe” Tügel är delaktig. Organisationen bygger på god vänskap samtidigt som dem utbildar spelare. Tillsammans streamar de sina färdigheter i CSGO för tittarna.

Marcus ”masterpipe” Tügel: ”Liam och jag ser jättemycket fram emot att vara digitala julvärdar. Vi brinner för en bra atmosfär och glädje inom e-sport.”

Chosenba
Jonathan Martin, 25, bor i Stockholm och streamar när han spelar olika spel och sprider glädje till tittarna. Streamar också för e-sportorganisationen Lilmixgg. Han tar seriöst på rollen som förebild på och jobbar aktivt för att bidra till att nätet ska vara en trygg plats.

Jonathan ”Chosenba” Martin: ”För mig är det jätteviktigt att sprida glädje när jag streamar. Nätet ska vara en trygg plats för barn och att bidra till det som digital julvärd är ett hedersuppdrag för mig.”

Jenyfear
70-åriga Susanne ”Jenyfear” Bergstedt från Vänersborg streamar när hon spelar World of Warcraft. Över 55 000 personer följer Jenyfears kanal och i november 2020 tilldelades hon priset Årets Nätängel kategori Gaming av My Safey Försäkringsbolag i samarbete med Svenska E-sportförbundet.

Susanne ”Jenyfear” Bergstedt: ”Det ska bli så roligt att hålla barn och unga sällskap i år igen. Julen är barnens högtid och jag vill hjälpa till att sprida värme och glädje till dem.”

För mer information kontakta:

Jonas Öberg, jonas.oberg@svenskesport.se, talesperson Svenska E-sportförbundet

Yumi är en av årets digitala julvärdar. Foto: Jan Sjöberg.

Bris, Barnens rätt i samhället, är en av Sveriges ledande barnrättsorganisationer som varje dag kämpar för ett bättre samhälle för barn. Folkrörelsen Bris startade 1971 och bidrog till att Sverige fick världens första förbud mot barnaga. Med barnkonventionen som grund stöttar Bris barn i utsatta situationer, mobiliserar samhället för barnets rättigheter och påverkar beslutsfattare för ett samhälle där varje barn känner till sina rättigheter och där barnets rättigheter tillgodoses.

Bris och Telia har utvecklat anonyma SMS – en ny kanal till barnens stödlinje 116 11118.1.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Barn som söker stöd kan sedan tidigare kontakta Bris nationella stödlinje för barn anonymt via telefon, chatt och mejl. Det har länge funnits en efterfrågan från barn och unga att också kunna skicka sms. För att möta det behovet har Bris och Telia tillsammans utvecklat en ny teknisk lösning som innebär fullständig anonymitet för barn och unga när de SMS:ar Bris på kortnummer 116 111.