Bris lyfter barns utsatthet för våld i Almedalen

Nästa vecka är Bris på plats i Visby under årets Almedalsvecka och anordnar två egna seminarier, ett om idrottens uppbyggnad utifrån barnrättsperspektiv tillsammans med Riksidrottsförbundet och ett seminarium om våld mot barn tillsammans med Unicef Sverige – med anledning av att Sveriges antiagalag fyller hela 40 år samma vecka.

Sverige var första landet i världen att förbjuda barnaga – ändå blir barn fortfarande slagna. På onsdag håller Bris ett seminarium tillsammans med Unicef Sverige med fokus på barns våldsutsatthet och om hur vi kan stärka barnets skydd mot våld.

Under seminariet presenteras Unicef Sveriges rapport Olagligt men inte straffbart och Bris årsrapport Hur har barn det om vad barn berättar för Bris om våld. Vi samtalar med ungdomar om våld i barns vardag och håller ett efterföljande panelsamtal med bland andra Leo Gerdén, ordförande på Sveriges Elevråd, samt riksdagspolitikerna Yasmine Bladelius (s) och Jonny Cato Hansson (c) om vad lagstiftarna kan göra på området.

På måndag håller vi även tillsammans med Riksidrottsförbundet seminariet Krockar barnkonventionen och idrotten? Där lyfter vi upp de dilemman som finns inom idrotten utifrån ett barnrättsperspektiv. Hur går barnets rätt till fritid och lek ihop med fritidsrörelsers organisering? Vad händer när barnets bästa krockar med idrottens uppbyggnad och struktur? Hur kan ledare i vardagen möta varje barns bästa i en grupp med olika ambitionsnivå, utvecklingsnivå och kunskap?

Förutom de två seminarierna medverkar Bris i ett antal panelsamtal och seminarier arrangerade av bland andra Systembolaget, Allmänna barnhuset, Mind Shift, Bilda m.fl.

Representanter från Bris finns på plats i Visby måndag till torsdag.

Hoppas vi ses!

Varannan vuxen vet inte hur de ska stötta barn som far illa av närståendes alkoholproblem8.6.2020 09:31:30 CESTPressmeddelande

Barn med föräldrar som dricker för mycket riskerar att vara särskilt utsatta under covid-19-pandemin. En ny Sifo-undersökning som gjorts i uppdrag för initiativet Barndom utan baksmälla visar att hälften av alla vuxna inte vet hur de ska börja prata med ett barn som far illa på grund av en förälders drickande. Dessutom visar undersökningen att 35 procent av de vuxna som uppmärksammat att ett barn far illa inte agerat. Initiativet Barndom utan baksmälla vill ändra på detta genom att ge konkreta råd för att få fler vuxna att agera.