Bris lyfter barns utsatthet för våld i Almedalen

Nästa vecka är Bris på plats i Visby under årets Almedalsvecka och anordnar två egna seminarier, ett om idrottens uppbyggnad utifrån barnrättsperspektiv tillsammans med Riksidrottsförbundet och ett seminarium om våld mot barn tillsammans med Unicef Sverige – med anledning av att Sveriges antiagalag fyller hela 40 år samma vecka.

Sverige var första landet i världen att förbjuda barnaga – ändå blir barn fortfarande slagna. På onsdag håller Bris ett seminarium tillsammans med Unicef Sverige med fokus på barns våldsutsatthet och om hur vi kan stärka barnets skydd mot våld.

Under seminariet presenteras Unicef Sveriges rapport Olagligt men inte straffbart och Bris årsrapport Hur har barn det om vad barn berättar för Bris om våld. Vi samtalar med ungdomar om våld i barns vardag och håller ett efterföljande panelsamtal med bland andra Leo Gerdén, ordförande på Sveriges Elevråd, samt riksdagspolitikerna Yasmine Bladelius (s) och Jonny Cato Hansson (c) om vad lagstiftarna kan göra på området.

På måndag håller vi även tillsammans med Riksidrottsförbundet seminariet Krockar barnkonventionen och idrotten? Där lyfter vi upp de dilemman som finns inom idrotten utifrån ett barnrättsperspektiv. Hur går barnets rätt till fritid och lek ihop med fritidsrörelsers organisering? Vad händer när barnets bästa krockar med idrottens uppbyggnad och struktur? Hur kan ledare i vardagen möta varje barns bästa i en grupp med olika ambitionsnivå, utvecklingsnivå och kunskap?

Förutom de två seminarierna medverkar Bris i ett antal panelsamtal och seminarier arrangerade av bland andra Systembolaget, Allmänna barnhuset, Mind Shift, Bilda m.fl.

Representanter från Bris finns på plats i Visby måndag till torsdag.

Hoppas vi ses!

Var tolfte barn i Sverige har föräldrar med skulder hos Kronofogden22.6.2021 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

Nästan 177 000 barn i Sverige växer upp i familjer där minst en förälder har skulder eller en pågående skuldsanering hos Kronofogden, men det finns stora skillnader mellan olika kommuner. I Lomma är det färre än ett av sextio barn, i Ljusnarsberg ett av fyra. – Vi vill lyfta fram en osynlig grupp och visa att det finns många barn i landet som lever i ekonomisk utsatthet, säger Tina Häggmark på Kronofogden.

Bris välkomnar åtgärdspaket och vill att insatser som rör barn prioriteras21.6.2021 13:35:19 CEST | Pressmeddelande

Givet att mäns våld mot kvinnor ofta även innebär våld mot barn välkomnar Bris regeringens presenterade åtgärdspaket för att intensifiera arbetet mot mäns våld mot kvinnor. Vi ser det som positivt att en rad av åtgärdspunkterna har ett tydligt barnrättsfokus och många viktiga delar rörande ett förebyggande arbete. För att det tilltänkta syftet ska uppfyllas och åtgärdsprogrammet ska få en riktig effekt måste det dock tillåtas kosta. Bris vill därför se att åtgärderna och insatserna prioriteras i den kommande höstbudgeten.

Bris stöttar dygnet runt – hela sommaren17.6.2021 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

Förra årets sommar liknade inget annat i Bris historia. Då fördubblades samtalen från barn som var nedstämda och oron inför hur pandemin skulle påverka tillvaron var stor. Under våren har trycket varit högt dygnet runt hos Bris. Nu lättas en del restriktioner efter en lång och påfrestande tid – men för många barn som befinner sig i utsatta situationer är sommaren fortfarande en utmanande period under året.

Bris kongress antar ny långsiktig plan: För alla barn, alltid29.5.2021 15:40:01 CEST | Pressmeddelande

Bris fyller 50 år och fortsätter att skapa engagemang. Under året som gått har Bris haft fler stödjande samtal med barn än någonsin, organisationen har fortsatt att ökat sitt medlemsantal samt ökat sina intäkter. Idag samlades Bris för kongress för att blicka framåt. Kongressen antog en ny långsiktig plan för organisationen, och tog bland annat beslut om att Bris ska arbeta aktivt för sänkt rösträttsålder.

Förslag om ny utlänningslag urholkar barnets mänskliga rättigheter6.5.2021 14:09:43 CEST | Pressmeddelande

Bris är kritisk till regeringens förslag till ny utlänningslag som ska ersätta den så kallade tillfälliga lagen, som upphör att gälla i juli. Det som framhålls som en förbättring är egentligen en försämring mot hur det tidigare varit, inte minst för barn. Samtidigt har nu M, KD, L och SD meddelat att de lägger fram ett eget förslag till riksdagen som innebär ytterligare åtstramningar i en redan begränsad ny utlänningslag.