Bris på sommarturné med RIX FM Festival

För andra året i rad beger sig Bris ut på sommarturné tillsammans med RIX FM Festival. Som värd för en av Sveriges största musikfestivaler får Bris möjlighet att nå ut till tusentals barn och unga.

I juli och augusti besöker Bris, tillsammans med RIX FM Festival, tio orter runt om i Sverige. Som huvudpresentatör för festivalen, som drar över 200 000 besökare, hoppas Bris på att nå ut till fler barn och unga och öka deras kännedom om Bris och om sina rättigheter.

– Det är viktigt för oss att komma ut till olika platser i landet och möta barn och unga på deras hemmaplan. Samarbetet med RIX FM Festival ger oss en unik möjlighet att sprida vårt budskap och öka kännedomen om både Bris och barnets rättigheter, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare Bris.

I Bris-tältet kommer besökarna ha möjlighet att ladda sin mobiltelefon, träffa Bris ambassadörer, samt mingla med, och få autografer av, artisterna.

Stoppa den ökande psykiska ohälsan
I samband med RIX FM Festival startar Bris igång sitt fokusområde psykisk ohälsa. Målet är att stoppa den ökande psykiska ohälsan bland barn och unga.

Vårdgarantin säger att alla barn och unga ska erbjudas ett första besök hos BUP inom 30 dagar från det datum då de först sökte vård, men idag varierar väntetiderna mycket i olika delar av landet. Nu görs en satsning för att förbättra tillgängligheten för barn och unga med psykisk ohälsa. Målet är att minst 90 procent av patienterna ska ha fått en första bedömning inom 30 dagar, dock är det endast en tredjedel av landstingen som hittills i år lyckats leva upp till det målet. Det visar en kartläggning från Sveriges kommuner och landsting, SKL (www.vantetider.se) .

– Det är skrämmande att så få landsting inte kan ge barn och unga den vård de har rätt till. Genom stöd i ett tidigt skede av psykisk ohälsa, till exempel i samtal och strategier för sådant som hör livet till, kan vi förebygga ohälsa i framtiden , säger Magnus Jägerskog.

Landstingen som inte lever upp till målet att ge en första bedömning inom 30 dagar.
Blekinge
Dalarna
Gävleborg
Jämtland/Härjedalen
Kronoberg
Norrbotten
Sörmland
Värmland
Västerbotten
Västernorrland
Västmanland
Västra Götaland
Örebro Östergötland

Landstingen som lever upp till målet att ge en första bedömning inom 30 dagar.
Gotland
Halland
Jönköping
Kalmar
Skåne
Uppsala

Läs mer om regeringens och SKL:s överenskommelse om satsning inom området psykisk ohälsa:http://skl.se/halsasjukvard/psykiskhalsa/overenskommelsenpsykiskohalsa.234.html

Här kan du möta Bris på RIX FM Festival i sommar:
08 juli, Tivoliparken i Kristianstad
14 juli, Norra Hamn i Luleå
04 aug, Strömsholmen i Eskilstuna
06 aug, Furutorpsplatsen i Helsingborg
12 aug, Stortorget i Växjö
13 aug, Stortorget i Malmö
18 aug, Vasaparken i Norrköping
19 aug, Per Brahegymnasiet i Jönköping
21 aug, Götaplatsen i Göteborg
24 aug, Kungsträdgården i Stockholm

Jeanette Ramnitz, pressekreterare
jeanette.ramnitz@bris.se

Barnens rätt i samhället (Bris) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som särskilt ska bistå utsatta barn och unga samt upprätta möjligheter för dem att föra en dialog med vuxna. FN:s konvention om barnets rättigheter är utgör grunden för Bris arbete. Bris verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Mer information om Bris finns på www.bris.se .