Bris skapar innovationslabb för att motverka segregation

Bris vill bidra till att bryta utanförskap och öka den psykiska hälsan bland barn och unga. För att ta fram en modell kommer Bris, i samarbete med Göteborgs stad, skapa ett socialt innovationslabb i Tynnered, ett av Göteborgs mest utsatta områden.

Den socioekonomiska utsattheten växer på olika sätt bland barn och unga, och det är särskilt tydligt i vissa bostadsområden. Med stöd från Vinnova kan Bris, i samverkan med Göteborgs stad, skapa ett socialt innovationslabb med syfte att hitta lösningar för att minska utanförskap, för att sedan sprida kunskapen vidare i Sverige.

Basen för innovationslabbet kommer vara de som är experter på sina egna liv – barn och unga. Därtill kopplas Bris nätverk i Väst, med representation från socialtjänst, skola, rättsväsende, idrottsrörelsen och andra delar av det civila samhället. Till arbetet knyts även aktuell forskning, och lärdomarna från labbet kommer att spridas vidare till Sveriges kommuner.

– Samhället missar alltför ofta att lyssna på barn och unga, de som själva är experter på sina egna liv. Grundidén med Bris innovationslabb är att öka barns och ungas egenmakt och inflytande, en rättighet enligt barnkonventionen. Målet är att minska segregation bland unga, säger Magnus Jägerskog, Bris generalsekreterare.

Innovationslabbet kommer att starta den 1 december 2017.

Anna Holmqvist, pressekreterare
anna.holmqvist@bris.se

Bris, Barnens rätt i samhället, är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som särskilt ska bistå barn och unga i utsatta situationer samt upprätta möjligheter för barn och unga att föra en dialog med vuxna. Bris vision är ett samhälle där varje barn känner till sina rättigheter och där barnets rättigheter tillgodoses. Barn och unga under 18 år kan kontakta Bris alla dagar under året för stöd . FN:s konvention om barnets rättigheter utgör grunden för Bris arbete och Bris bidrar med sitt arbete till FN:s hållbarhetsmål i Agenda 2030. Bris verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Mer information om Bris finns på www.bris.se

Bris och Telia har utvecklat anonyma SMS – en ny kanal till barnens stödlinje 116 11118.1.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Barn som söker stöd kan sedan tidigare kontakta Bris nationella stödlinje för barn anonymt via telefon, chatt och mejl. Det har länge funnits en efterfrågan från barn och unga att också kunna skicka sms. För att möta det behovet har Bris och Telia tillsammans utvecklat en ny teknisk lösning som innebär fullständig anonymitet för barn och unga när de SMS:ar Bris på kortnummer 116 111.