Bris stöttar dygnet runt – hela sommaren

Förra årets sommar liknade inget annat i Bris historia. Då fördubblades samtalen från barn som var nedstämda och oron inför hur pandemin skulle påverka tillvaron var stor. Under våren har trycket varit högt dygnet runt hos Bris. Nu lättas en del restriktioner efter en lång och påfrestande tid – men för många barn som befinner sig i utsatta situationer är sommaren fortfarande en utmanande period under året.

Sommarlovet är inte härligt för alla barn. Till Bris hör barn av sig och berättar om ensamhet, om utsatthet i hemmet som blir ännu tydligare när skolan stänger, om dåligt mående och om hur samhällets stöd upplevs svårare att nå under semestertider. Det brukar vara en särskilt svår tid för barn som har problem hemma, som exempelvis lever med våld, som bär på mycket ångest och för barn som känner sig ensamma.

– När de dagliga aktiviteterna och sammanhangen med jämnåriga och vuxna i skolan upphör finns färre distraktioner i vardagen och det som redan känns svårt och är jobbigt i livet kan bli extra påtagligt. Många barn och unga upplever att tillgången till vård och stöd minskar när de kanske behöver det som allra mest. Därför är det oerhört viktigt att Bris stöd nu finns tillgängligt oavsett tid på dygnet, säger Magnus Jägerskog, Bris generalsekreterare.

”Jag känner mig vilsen, utmattad, utbränd, låg hela tiden och omotiverad. Jag kämpar mig genom varje dag. Jag har hela tiden tänkt att när det blir sommarlov så löser sig allt, men jag tror inte det längre. För även när jag är hemma mår jag inte bra. Ena sekunden vill jag bara lägga mig ner och gråta och andra känner jag ingenting utan är helt tom.”

Pandemin och restriktionerna som pågått i över ett år har inneburit påfrestningar för barn, inte minst kopplat till distansundervisningen som förändrat vardagen radikalt för många. Krisen har särskilt drabbat de barn som redan innan befann sig i en utsatt situation, som exempelvis lever med våld hemma, som lider av psykisk ohälsa och behöver stöd i det eller som har föräldrar med psykisk ohälsa eller missbruksproblematik.

– Nu öppnar samhället upp mer i sommar, en del restriktioner hävs och det blir lättare att upprätthålla sociala kontakter. Samtidigt är trycket hos Bris stort under dygnets alla timmar och vi kan konstatera att pandemins konsekvenser fortsätter att påverka barns tillvaro och mående, säger Magnus Jägerskog.

Jag har det svårt just nu. Jag krånglar med maten och känner mig ensam. Jag har distans och träffar aldrig vänner och är aldrig social. Jag har skitmycket prov och jag blir så fruktansvärt stressad. Har ingen att prata med eller berätta hur jag känner. Jag känner mig vilse och vet inte var jag ska ta vägen.”

Förra året hade Bris kuratorer 5 749 samtal med barn under perioden 13/6–14/8 – fler än något tidigare sommarlov. I år har Bris, sen i mars, dessutom öppet under dygnets alla timmar. Hittills har nattöppet stöd inneburit fler samtal från barn där ångest, oro och självmordstankar är i fokus. Tankar och känslor som kan bli mer intensiva på natten, när ljuden tystnar och alla andra sover.

– Jag vill uppmana vuxna med barn i sin närhet att prata med och fråga barn om hur de mår och att framförallt lyssna på vad barn uttrycker att de kan behöva hjälp med. Är du själv vuxen och är orolig eller har frågor om barn så finns Bris vuxenstöd tillgängligt alla vardagar på telefon, säger Hanna Järnemar, kurator på Bris.

Bris har som vanligt öppet varje dag, dygnet runt, i chatten, på mejl och telefon för alla upp till 18 år som behöver någon som lyssnar och stöttar i det som kan vara en svår situation.

• För barn upp till 18 år som vill komma i kontakt med en kurator – ring 116 111, chatta eller mejla på bris.se. Du är anonym, det kostar inget och syns inte på telefonräkningen.
  • För vuxna med frågor om barn – ring 0771 50 50 50, vardagar kl. 9-12.

Bris, Barnens rätt i samhället, är en av Sveriges ledande barnrättsorganisationer som varje dag kämpar för ett bättre samhälle för barn. Folkrörelsen Bris startade 1971 och bidrog till att Sverige fick världens första förbud mot barnaga. Med barnkonventionen som grund stöttar Bris barn i utsatta situationer, mobiliserar samhället för barnets rättigheter och påverkar beslutsfattare för ett samhälle där varje barn känner till sina rättigheter och där barnets rättigheter tillgodoses.

Var tolfte barn i Sverige har föräldrar med skulder hos Kronofogden22.6.2021 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

Nästan 177 000 barn i Sverige växer upp i familjer där minst en förälder har skulder eller en pågående skuldsanering hos Kronofogden, men det finns stora skillnader mellan olika kommuner. I Lomma är det färre än ett av sextio barn, i Ljusnarsberg ett av fyra. – Vi vill lyfta fram en osynlig grupp och visa att det finns många barn i landet som lever i ekonomisk utsatthet, säger Tina Häggmark på Kronofogden.

Bris välkomnar åtgärdspaket och vill att insatser som rör barn prioriteras21.6.2021 13:35:19 CEST | Pressmeddelande

Givet att mäns våld mot kvinnor ofta även innebär våld mot barn välkomnar Bris regeringens presenterade åtgärdspaket för att intensifiera arbetet mot mäns våld mot kvinnor. Vi ser det som positivt att en rad av åtgärdspunkterna har ett tydligt barnrättsfokus och många viktiga delar rörande ett förebyggande arbete. För att det tilltänkta syftet ska uppfyllas och åtgärdsprogrammet ska få en riktig effekt måste det dock tillåtas kosta. Bris vill därför se att åtgärderna och insatserna prioriteras i den kommande höstbudgeten.

Bris kongress antar ny långsiktig plan: För alla barn, alltid29.5.2021 15:40:01 CEST | Pressmeddelande

Bris fyller 50 år och fortsätter att skapa engagemang. Under året som gått har Bris haft fler stödjande samtal med barn än någonsin, organisationen har fortsatt att ökat sitt medlemsantal samt ökat sina intäkter. Idag samlades Bris för kongress för att blicka framåt. Kongressen antog en ny långsiktig plan för organisationen, och tog bland annat beslut om att Bris ska arbeta aktivt för sänkt rösträttsålder.

Förslag om ny utlänningslag urholkar barnets mänskliga rättigheter6.5.2021 14:09:43 CEST | Pressmeddelande

Bris är kritisk till regeringens förslag till ny utlänningslag som ska ersätta den så kallade tillfälliga lagen, som upphör att gälla i juli. Det som framhålls som en förbättring är egentligen en försämring mot hur det tidigare varit, inte minst för barn. Samtidigt har nu M, KD, L och SD meddelat att de lägger fram ett eget förslag till riksdagen som innebär ytterligare åtstramningar i en redan begränsad ny utlänningslag.