Bris växlar upp det digitala stödet

Nu lanserar Bris en rad nya funktioner som gör det lättare för barn och unga under 18 år att hitta information och få stöd. Det nya digitala stödet är utvecklat efter önskemål från barn och unga.

Barn och unga kan nu via bris.se boka tid för ett telefonsamtal med en kurator hos Bris. Genom en ny app kan de chatta via mobilen på ett mycket smidigare sätt än tidigare, och de som inte vill kontakta en kurator direkt kan få stöd och svar på frågor på nya Bris play.

– Bris ambition är att alltid ligga i framkant digitalt och möta barn och unga på deras arenor och erbjuda tillgängligt stöd i den form de efterfrågar. Vi är glada att nu kunna rulla ut en rad nya funktioner, säger Magnus Jägerskog, Bris generalsekreterare.

Livechattar är en annan nyhet. Här kommer barn och unga kunna skicka in frågor i förväg eller delta direkt i en chatt på bris.se med Bris kuratorer på ett visst tema. Livechattarna går också att läsa i efterhand för den som är intresserad av ett visst ämne. Alla som deltar är anonyma.

– Många barn och unga är intresserade av att läsa andras tankar och funderingar, det märker vi också på vårt forum. Det ska bli spännande att se vilka frågor som kommer in till livechattarna, säger Lisa Mannby, kurator på Bris som varit med och utvecklat de nya funktionerna.

De nya funktionerna som lanseras under veckan är:

Natt på Bris: För tillfället har Bris inte resurser att ha öppet dygnet runt. När stödverksamheten stänger för kvällen finns sömntips, avslappningsövningar och råd från Bris kuratorer på bris.se.

Tidsbokning: Nu kan barn och unga boka tid för ett telefonsamtal med en kurator på Bris.

Livechatt: Chatta live om ett specifikt ämne, läs vad andra har frågat och ta del av Bris svar. I höst kommer Bris kuratorer chatta om sorg, ensamhet, självkänsla, att ha ont om pengar och kriminalitet.

Chatt-app: Nu blir det lättare att chatta med Bris direkt i mobilen i en app som förstås är gratis. Appen talar dessutom om när barnet kommit fram i chattkön så att hen kan göra annat under tiden.

Bris play: Bris play är den plats på bris.se där vi samlar allt vårt rörliga material som riktar sig till barn och unga. Här kommer finnas informationsfilmer om vanliga ämnen, och voddar där Bris kuratorer samtalar med gäster.

Bris nya digitala stöd har tagits fram tack vare stöd från Postkodlotteriet.

Anna Holmqvist, pressekreterare
anna.holmqvist@bris.se

Bris, Barnens rätt i samhället, är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som särskilt ska bistå barn och unga i utsatta situationer samt upprätta möjligheter för barn och unga att föra en dialog med vuxna. Bris vision är ett samhälle där varje barn känner till sina rättigheter och där barnets rättigheter tillgodoses. Barn och unga under 18 år kan kontakta Bris alla dagar under året för stöd . FN:s konvention om barnets rättigheter utgör grunden för Bris arbete och Bris bidrar med sitt arbete till FN:s hållbarhetsmål i Agenda 2030. Bris verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Mer information om Bris finns på www.bris.se