Briska bjuder på recept för sommarens fester

10.6.2016 10:24 | Spendrups Bryggeri AB

För att inspirera hemmakockar inför sommarens fester har en av kockarna i föreningen Årets Kock, i samarbete med Spendrups, exklusivt tagit fram recept på fräsch sommarmat. Detta med Briska som utgångspunkt. I samarbetet har extra fokus lagts på de alkoholfria varianterna av cidern, eftersom trenden mot alternativ med mindre eller ingen alkoholhalt är på uppgång - konsumenterna vill kunna välja fritt mellan ”vuxen” festdryck, både med och utan alkohol.

Recepten finns tillgängliga på Briska.se och flera av dem är vegetariska. Rätterna är exklusivt skapade för att serveras ihop med Briska cider, som är halvsöt och finns i flera smaker

• En halvsöt cider är ett fräscht dryckesalternativ till festmat och därför har vi skapat nya smårätter till sommarens fester. Det är lätt buffémat på lax och kyckling med säsongens råvaror som sparris, broccoli, selleri och med tydliga smaker av fläder, vinbär och päron som kommer att plockas upp fint av cidern, säger Anna Lidström, marknadschef för alkoholfritt och cider inom Spendrups.

Systembolagets försäljning av dryck med lägre eller ingen alkoholhalt utgör fortfarande en mindre del av den totala försäljningen, men den andelen ökar. Det finns ett större utbud av högkvalitativa, alkoholfria men ändå ”alkoholliknande” alternativ tillgängliga på marknaden - som Briska cider - som har en utpräglat fruktig och komplex smak med vinkaraktär.

• Konsumenterna efterfrågar festdryck både med och utan alkohol, beroende på situation. Man är mer intresserad av kvalitet, hantverk och hur drycken samspelar med maten, än av dess alkoholhalt. Med Briska cider får man en vinlik, sofistikerad och komplex smakupplevelse till sommarmaten - oavsett alkoholnivå, säger Anna Lidström.

Recept på festmat med Briska alkoholfri cider:

Mat: Sotad och fläderglaserad lax med broccoli, lök och citronpärlor

Dryck: Briska äppelcider med smak av fläder, alkoholfri

Mat: Fläderkokt vitsparris med rökt lax och brynt hasselnötssmör

Dryck: Briska äppelcider med smak av fläder, alkoholfri

Mat: Svartvinbärskokta lökar med bakad rotselleri, inlagd rotselleri samt en kräm på rotselleri med färska och torkade vinbär.

Dryck: Briska rosécider (svarta vinbär/hallon), alkoholfri

Mat: Hallonglaserad kalvrygg med grillad grön sparris, inlagda hallon och brynt balsamicosmör

Dryck: Briska rosécider (svarta vinbär/hallon), alkoholfri

Mat: Sallad med stekt kycklinglår och långbakat päron, blekselleri, valnötter, hjärtsallad, krämig fetaost och päronvinägrett

Dryck: Briska päroncider, alkoholfri

Mat: Sotad grön sparris med inlagda päron, parmesan, sommarörter och krutonger

Dryck: Briska päroncider, alkoholfri

Ovan recept finns på briska.se tillsammans med fler rätter som är framtagna för att passa till de alkoholhaltiga varianterna av Briska.

Om Spendrups och Årets Kock

Spendrups är sedan 2010 en av huvudsponsorerna till Årets Kock, det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning, eftersom Spendrups delar gastronomins passion för stora smakupplevelser. Läs mer påhttp://www.spendrups.se/lib/SubPage.aspx?id=1419 och http://aretskock.se/

Om Briska

Briska är ett Spendrups-varumärke som skapades på Kiviks Musteri i ett nära samarbete mellan Spendrups Bryggeri och Kiviks Musteri. Kiviks kunskap och expertis gör att Briska cider får sin angenäma smak och karaktär. Briska cider är en halvsöt, naturligt fruktig och uppfriskande dryck som finns i flera smaker.

För ytterligare informaton kontakta:
Anna Lidström, marknadschef, alkoholfritt och cider, 0701-82 78 73
Rose-Marie Hertzman, presschef, 070-283 02 75

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri,  Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.  www.spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Nu korar vi Sveriges Bästa Gin & Tonic!6.4.2017 10:30Pressmeddelande

Söndagen den 9 april är det internationella GT-dagen. Det firar Schweppes med att öppna anmälan till tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic. GT är en älskad klassiker som kan varieras i det oändliga. Frågan är vem som gör den bästa. För tredje året i rad anordnar Schweppes tävlingen tillsammans med Nöjesguiden. Nytt för i år är att bartenders och amatörer tävlar sinsemellan. Finalen går av stapeln den 26 augusti på Gamla Riksarkivet i Stockholm.