Briska lanserar ekologiska sommarcidern Sunny Apple – med smak av mango

Inför sommaren släpper Briska en ny ekologisk cider med smak av mango och solvarma röda äpplen. I ”Briska Sunny Apple” förenas det klassiska svenska äppelciderhantverket med spännande inslag av tropisk mangofrukt, i en exotisk och modern cider.

Briska cider är en halvsöt, naturligt fruktig och uppfriskande dryck som finns i flera smaker och som tar tillvara på äppelvinets smak och karaktär. Grunden i Briska utgörs alltid av ett friskt, fruktigt och balanserat äppelvin. Det tillsammans med en balanserad sötma och en hög juicehalt skapar Briskas typiska smakprofil.

• Undersökningar visar att konsumenterna vill ha ekologiskt hantverkscider med oväntade smaksättningar, där den typiska äppelvinssmaken kombineras med andra fruktiga smaker. Med Briska Sunny Apple har våra cidermakare överträffat sig själva och skapat en frisk och fruktig cider med tydlig smak av solvarma röda äpplen, mango och citrus. Briska Sunny Apple blir vår andra cider som har tropiskt tema. Sedan tidigare finns Briska Golden Cider, äppelcider med smak av ananas, som är mycket populär. Nu låter vi oss influeras av nästa exotiska fruktsmak, säger Anna Lidström, marknadschef för alkoholfritt och cider inom Spendrups.

Mango är en av världens mest populära tropiska frukter och kommer ursprungligen från Indien. Frukterna växer i stora träd och fruktköttet är mjukt, saftigt och klargult. Den används både i matlagning, desserter, sallader och till drinkar. Smaken är aromatisk, söt och kraftig. I nya Briska Sunny Apple känns mangosmaken som en intensiv och solig sötma, som harmoniserar väl med det friska äppelvinet som är basen i Briska. Den avnjuts bäst i ett glas fullt med is.

Briska Sunny Apple kommer att säljas på Systembolaget i burk med start 1 juni.

Fakta och smakbeskrivning:

Förpackning: 33 cl burk

Typ : Ekologisk äppelcider med smak av mango

Färg : Svagt ljust gul

Doft : Tydliga toner av mango med friska inslag av citrus och persika

Smak : Frisk karaktär av solvarma röda äpplen med tydliga inslag av mango och citrus. Bra balans mellan syra och sötma.

Alkoholhalt: 4,5 %

Pris på systembolaget: 13,90 + pant (1:-) per burk

Art. nr systembolaget: 1986-14

För mer information, vänligen kontakta:

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups, rose-marie.hertzman@spendrups.se , 070-283 02 75
Anna Lidström, marknadschef alkoholfritt och cider, anna.lidstrom@spendrups.se , 070-182 78 73

Om Briska

Briska är ett Spendrups-varumärke som skapades på Kiviks Musteri i ett nära samarbete mellan Spendrups Bryggeri och Kiviks Musteri. Kiviks kunskap och expertis gör att Briska cider får sin angenäma smak och karaktär. Briska cider är en halvsöt, naturligt fruktig och uppfriskande dryck som finns i flera smaker. http://www.briska.se/

För ytterligare informaton kontakta:
Anna Lidström, marknadschef för LOKA, 0701-82 78 73
Rose-Marie Hertzman, presschef, 070-283 02 75

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri,  Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.  www.spendrups.se

Spendrups världsledande på ekologisk öl4.6.2018 09:32Pressmeddelande

Spendrups har jobbat länge på ett starkt och stort utbud av ekologiska drycker, trots att det innebär stora utmaningar. Det gäller inte minst inom ölproduktionen där vi har valt att producera öl som är ekologiskt till 100 procent. Spendrups har nu skrivit avtal med ytterligare en producent av ekologisk humle, och säkrat tillgången av humle i många år framåt. Nu hr vi passerat 10 miljoner liter ekologiskt öl vilket innebär att vi är störst i världen på ekologisk öl.

Nyhet! Schweppes Lemon Zero – och tre älskade sommardrinkar utan tillsatt socker15.5.2018 09:52Pressmeddelande

Sommarens svalkande drinkar är till för att avnjutas, kanske allra helst vid poolkanten eller på en god väns balkong. Oavsett finns det aldrig anledning att tumma på smaken. Därför lanserar nu Schweppes Lemon Zero, för dig som vill njuta av lika goda drinkar utan tillsatt socker. Testa Schweppes Lemon Zero i tre klassiska sommarfavoriter – du kommer garanterat få en frisk smakupplevelse du länge vill sippa på.