Brist på biståndshandläggare riskerar leda till sämre stöd för äldre

Det råder brist på biståndshandläggare i många kommuner och bristen förväntas förvärras de kommande fem åren. Orsaken är den demografiska utvecklingen med allt fler äldre, men också höga sjuktal inom yrkesgruppen.

Det framgår av en ny rapport där Vision sammanställt myndighetsrapporter och statistik om yrkesgruppen.

Enligt Arbetsförmedlingens prognoser beräknas tillgången på biståndshandläggare att inte räcka till för att möta behoven de kommande fem åren, trots att socionomprogrammet är populärt och lockar många.

-  Svårigheten att rekrytera kvalificerade biståndshandläggare riskerar att få allvarliga konsekvenser. Det kan leda till att äldre människor och människor med funktionsnedsättningar inte får det stöd och den omsorg de har rätt till. För att klara kompetensförsörjningen av denna nyckelgrupp måste kommunerna erbjuda bättre löner och se till att förbättra arbetsmiljön ordentligt, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Biståndshandläggare utreder och fattar beslut som inte bara är avgörande för personers livskvalitet, de hanterar också en stor del av den kommunala ekonomin. Kommunernas kostnader för vård och omsorg för äldre personer och för insatser för personer med funktionsnedsättning uppgick år 2019 till hela 208 miljarder kronor, insatser som med utgångspunkt från lagstiftningen, den enskildes behov och situation utreds och bedöms av biståndshandläggare.

Trots sitt kvalificerade arbete och ansvar är biståndshandläggarnas lön lägre än andra jämförbara yrkesgrupper i offentlig sektor. Skillnaderna blir än större om jämförelsen görs med högskoleutbildade yrkesgrupper på arbetsmarknaden i stort.

Dessutom är sjuktalen höga, så mycket som tre gånger högre än civilingenjörer. Det är förstås helt oacceptabelt och något som arbetsgivare behöver ta på största allvar och analysera och åtgärda.

-  Statsminister Stefan Löfven har utlovat att Sverige ska ha ”världens bästa äldreomsorg”. Då krävs det bättre villkor för dem som arbetar i verksamheterna. Biståndshandläggare har en nyckelfunktion för att säkerställa att äldre får den omsorg och det stöd som de har rätt till. Deras kvalificerade arbetsuppgifter, engagemang och ansvar måste synas på lönen, säger Veronica Magnusson.

Läs hela rapporten på www.vision.se

För ytterligare kommentarer, kontakta förbundsordförande Veronica Magnusson, tfn 070 – 746 21 24.

Våra 212 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.