Brist på biståndshandläggare riskerar leda till sämre stöd för äldre

Det råder brist på biståndshandläggare i många kommuner och bristen förväntas förvärras de kommande fem åren. Orsaken är den demografiska utvecklingen med allt fler äldre, men också höga sjuktal inom yrkesgruppen.

Det framgår av en ny rapport där Vision sammanställt myndighetsrapporter och statistik om yrkesgruppen.

Enligt Arbetsförmedlingens prognoser beräknas tillgången på biståndshandläggare att inte räcka till för att möta behoven de kommande fem åren, trots att socionomprogrammet är populärt och lockar många.

-  Svårigheten att rekrytera kvalificerade biståndshandläggare riskerar att få allvarliga konsekvenser. Det kan leda till att äldre människor och människor med funktionsnedsättningar inte får det stöd och den omsorg de har rätt till. För att klara kompetensförsörjningen av denna nyckelgrupp måste kommunerna erbjuda bättre löner och se till att förbättra arbetsmiljön ordentligt, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Biståndshandläggare utreder och fattar beslut som inte bara är avgörande för personers livskvalitet, de hanterar också en stor del av den kommunala ekonomin. Kommunernas kostnader för vård och omsorg för äldre personer och för insatser för personer med funktionsnedsättning uppgick år 2019 till hela 208 miljarder kronor, insatser som med utgångspunkt från lagstiftningen, den enskildes behov och situation utreds och bedöms av biståndshandläggare.

Trots sitt kvalificerade arbete och ansvar är biståndshandläggarnas lön lägre än andra jämförbara yrkesgrupper i offentlig sektor. Skillnaderna blir än större om jämförelsen görs med högskoleutbildade yrkesgrupper på arbetsmarknaden i stort.

Dessutom är sjuktalen höga, så mycket som tre gånger högre än civilingenjörer. Det är förstås helt oacceptabelt och något som arbetsgivare behöver ta på största allvar och analysera och åtgärda.

-  Statsminister Stefan Löfven har utlovat att Sverige ska ha ”världens bästa äldreomsorg”. Då krävs det bättre villkor för dem som arbetar i verksamheterna. Biståndshandläggare har en nyckelfunktion för att säkerställa att äldre får den omsorg och det stöd som de har rätt till. Deras kvalificerade arbetsuppgifter, engagemang och ansvar måste synas på lönen, säger Veronica Magnusson.

Läs hela rapporten på www.vision.se

För ytterligare kommentarer, kontakta förbundsordförande Veronica Magnusson, tfn 070 – 746 21 24.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Facken ställer krav på Hörby kommun pga. usel arbetsmiljö samt efter allvarlig incident24.9.2020 11:35:56 CESTPressmeddelande

Vision, Akademikerförbundet SSR, SACO-rådet, Lärarnas Riksförbund, Lärarförbundet samt Vårdförbundet lämnar idag, torsdag in en framställan om arbetsmiljöåtgärd mot Hörby kommun efter incidenten på Örenäs slott. Huvudskyddsombud och skyddsombud för förbunden begär att en extern utredning gällande den usla arbetsmiljön samt kring kränkande särbehandling och dess konsekvenser görs.

Vision: Låt medarbetare i välfärden bidra till omställning genom koldioxidbudgetering21.9.2020 11:28:55 CESTPressmeddelande

Kommuner och regioner har ett stort ansvar för att förverkliga den gröna omställningen, men verktygen för medarbetarna att arbeta för minskade utsläpp alltför osynliga i regeringens budget. Det anser fackförbundet Vision, som är kritiskt till att medlemmarna ofta saknar förutsättningar att arbeta för ökad hållbarhet. Nu uppmanar Vision regeringen att satsa på koldioxidbudgetering i kommuner och regioner.

Vision: Snäva budgetramar hotar rättssäkerheten inom socialtjänsten17.9.2020 06:30:00 CESTPressmeddelande

Nästan hälften av socialcheferna som svarat på Visions Novus-undersökning uppger att det är svårt att inom befintliga budgetramar ge de insatser individen har behov av och rätt till. En tredjedel av socialcheferna anser att det är svårt att göra bedömningar och utredningar enligt de krav lagen ställer. Framförallt är det insatser riktade mot barn, unga och äldre som drabbas.