Brist på kapital bromsar tillväxten för vart femte företag

För företag är tillgången till kapital avgörande för tillväxten. Det gäller framför allt mindre och nystartade företag, där finansiering via banklån och riskkapital kan vara begränsad. En ny Novus-undersökning från Svea Ekonomi visar att 19 procent av Sveriges företag anser att brist på kapital hindrar dem från att växa. Och problemet är mer utbrett bland företag i Småland än i storstadsregionerna.

Framväxten av nya jobb sker framför allt i små och medelstora företag, varpå de är viktiga både för sysselsättningen och näringslivet i stort. Men för att kunna växa och utveckla sina produkter och tjänster behövs ofta tillgång till kapital. I Svea Ekonomis Novus-undersökning svarar 19 procent av företagen att bristen på kapital i hög eller ganska hög grad begränsar deras produkt- och tjänsteutveckling. 72 procent uppger också att det begränsar tillväxten men i låg eller mycket låg grad.

– Företag i uppstartsfasen har sällan ett tillräckligt bra kassaflöde för att få lån hos de traditionella bankerna. En riktigt bra affärsidé riskerar att gå i stöpet på grund av deras snäva kreditbedömningar. Den som nyss fick avslag från storbanken kanske hade varit nästa Daniel Ek. Med våra entreprenöriella rötter tror jag att vi har en större förståelse och flexibilitet just när det kommer till företagskrediter och att läsa av en affärsidé, säger Lennart Ågren, vd för Svea Ekonomi.

Undersökningsresultatet visar att småföretag med 5–9 anställda är de som hämmas mest av brist på finansiering. Detta tycks även vara ett större problem i Småland än i storstadsregionerna. I Småland anser 23 procent av företagen att brist på kapital bromsar deras tillväxt. I Sydsverige och Stockholm är motsvarande siffra 17 respektive 16 procent.

– Tillgången till kapital är avgörande för ett företags överlevnad och tillväxt. Men tillgången till finansiering är i många fall begränsad. Vår erfarenhet säger att ett positivt kassaflöde och bevis på ekonomisk säkerhet sällan är ett bevis för tillväxtpotential. Därför vi har valt att underlätta för entreprenörer genom snabbare och smidigare företagskrediter. Att gynna företagande är att bidra till jobb och den ekonomiska tillväxten, säger Lennart Ågren, vd för Svea Ekonomi.

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi mellan den 3 – 31 maj 2018. Respondenterna bestod av VD/ekonomichef/ekonomidirektör på privata företag runtom i Sverige med en eller flera anställda. Totalt genomfördes 1 000 telefonintervjuer.

I vilken grad skulle du säga att bristen på tillgång till kapital begränsar er tillväxt?

Totalt

I mycket hög grad

4 %

I ganska hög grad

15 %

I ganska låg grad

29 %

I mycket låg grad

43 %

Vet ej

2 %

Önskar ej tillväxt

1 %

Har ej brist på kapital

6 %

I vilken grad skulle du säga att bristen på tillgång till kapital begränsar er produkt- och tjänsteutveckling?

Totalt

Emma Lindgren, Head of Public Relations & e-handelsexpert, Svea Ekonomi
Mail: emma.lindgren@sveaekonomi.com

Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en ledande aktör i Nordeuropa som sedan 1981 erbjuder finansiella och administrativa tjänster till företag och privatpersoner. Företagets serviceportfölj inkluderar administration, företagsfinansiering, betallösningar och privatlån. Svea Ekonomi är auktoriserat av Finansinspektionen i Sverige och har över 2 000 anställda med kontor i ett flertal länder i Europa, samt samarbete med partners runt om i världen. För mer information, besök www.svea.com.

SVEA EKONOMI ISSUES TIER 2 NOTES14.6.2019 11:11:12 CESTPressmeddelande

Svea Ekonomi AB (publ), has successfully issued Tier 2 notes in the amount of SEK 300 million with a floating rate coupon of 3 months Stibor + 4.25 per cent. The notes have a tenor of 10 years with a first call date after 5 years. The purpose of the transaction is to strengthen the Svea Ekonomi’s capital base. An application will be made for the notes to be listed on the Corporate bond list on Nasdaq Stockholm. DNB Markets and Nordea have acted as Joint Bookrunners in connection with the transaction. The information was submitted for publication, through the agency of the contact persons set out above, at 11.00 CEST on 14 June 2019.

Svea Ekonomi AB (publ) offentliggör Årsredovisning 201830.4.2019 13:03:54 CESTPressmeddelande

Årsredovisningen finns tillgänglig på Svea Ekonomis hemsida under Om oss/ Bolagsinformation. Se: Årsredovisning 2018. För ytterligare information, vänligen kontakta: Lennart Ågren, VD, 08-735 90 62, lennart.agren@svea.com Anders Lidefelt, vVD, 08-735 90 35, anders.lidefelt@svea.com Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Svea Ekonomi AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 april 2019.