Brist på nätverk hindrar invandrade akademiker

Utrikesfödda akademiker upplever att avsaknad av kontakter är ett större hinder för att få ett jobb än språkkunskaper och utbildning. För de som kommit till Sverige för att studera är nätverk en lika stor utmaning som för de som kommit hit av asylskäl. Det visar statistik som Jusek beställt från SCB där över 150 000 invandrade akademiker ingår.

– Det finns ett stort behov av att bredda invandrade akademikers professionella nätverk för att fler ska få jobb som motsvarar utbildningen. Rekryteringar på svensk arbetsmarknad sker via kontakter. Därför är det avgörande att regeringen går vidare med planerna på yrkesrelaterat mentorskap inom ramen för det integrationsår som finns i januariavtalet, säger Sofia Larsen, ordförande för Jusek.

Nya siffror som Jusek beställt från SCB visar att det största hindret för att få ett jobb som stämmer med utbildningen är brist på kontakter. Totalt sett uppger 45 procent av de tillfrågade som sökt jobb att kontakter är ett hinder. Det kan jämföras med språk, som drygt tre av tio upplever som en tröskel. Trots att skälen till att ha invandrat skiljer sig åt är bristen på kontakter det största problemet. De som kommit till Sverige för att studera upplever i lika stor utsträckning som asylinvandrare att brist på kontakter är ett problem när de söker jobb.

I dag är ungefär var femte akademiker född i ett annat land. De är i högre utsträckning än inrikes födda akademiker arbetslösa, och en lägre andel har ett jobb som motsvarar utbildningen. Jusek har i beräkningar visat att de offentliga finanserna skulle förstärkas med 13 miljarder om utrikes födda fick jobb i nivå med sin utbildning.

Enligt Svenskt Näringslivs rekryteringenkät är informella nätverk och kontakter det vanligaste sättet för företag att rekrytera personal i Sverige. De nya siffrorna från Jusek pekar på vikten av insatser för att förbättra nätverken för utrikes födda. I januariavtalet föreslås att mentorskapsprogram ska införas inom ramen för det så kallade integrationsrådet.

– Utvärderingen av det mentorskapsprogram som Jusek har bedrivit sedan 2010 visar att vägen till ett kvalificerat jobb blir kortare när det professionella nätverket stärks. Vi ser också att det finns ett stort intresse för att stödja invandrare att etablera sig på arbetsmarknaden. Regeringen behöver ta nästa steg för att införa mentorskap som ett verktyg för att underlätta etablering, säger Sofia Larsen.

Se tabell och ytterligare information i bifogad fil.

Lars Jonsson, tf pressansvarig
lars.jonsson@jusek.se

Tre av tio nyutexaminerade vill byta jobb inom ett år12.9.2019 11:21:36 CESTPressmeddelande

Bland de nyutexaminerade studenter som har jobb vill drygt tre av tio stanna högst ett år till. Samtidigt är de attraktiva på arbetsmarknaden, de flesta får jobb inom tre månader efter examen. Det visar en ny undersökning från Jusek, som menar att organisationer som vill rekrytera och behålla nyutexaminerade måste lägga kraft på att vara attraktiva arbetsgivare. – Många nyutexaminerade vill stanna en relativt kort tid på sitt första jobb och är samtidigt attraktiva på arbetsmarknaden. Arbetsgivare som vill behålla dem som nyligen tagit examen måste därför både erbjuda attraktiva villkor och möjlighet till utveckling, säger Sofia Hylander, opinionsbildare inom arbetsmarknad på Jusek. Resultat från Juseks undersökning Efter examen som lanseras idag visar att en majoritet av de nyutexaminerade har lätt att få jobb. Nära fyra av tio uppger att de fick kvalificerat arbete redan innan de avslutade studierna. Tre månader efter examen har drygt sju av tio nyutexaminerade ett kvalificerat jobb.

Jusek fortsätter att växa – har nu över 90 000 medlemmar11.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Akademikerförbundet Jusek slår återigen medlemsrekord. Att fler studenter fortsätter att vara medlemmar när de blir yrkesverksamma är en viktig anledning till ökningen när förbundet nu passerar 90 000 medlemmar. – Det är glädjande att så många söker sig till Jusek. Vi ser i våra medlemsundersökningar att många väljer oss för att vi kan våra medlemmars professioner, säger Sofia Larsen, ordförande för Jusek. Jusek har haft en positiv medlemsutveckling under många år. För första gången någonsin har förbundet idag över 90 000 medlemmar. En viktig anledning till ökningen är att studentmedlemmar väljer att stanna kvar i förbundet när de blir yrkesverksamma. Den senaste medlemsundersökningen visar att den främsta anledningen till att många går med i Jusek är för att förbundet aktivt riktar sig till akademiska professioner. Den 1 januari planerar Jusek att bilda ett nytt akademikerförbund tillsammans med Civilekonomerna. Om ett nytt förbund bildas kommer det att samla över 130 000 medlemmar oc

Liberalernas budgetsatsning: Positivt med satsningar på alla delar av rättsväsendet9.9.2019 15:36:52 CESTPressmeddelande

Jusek ser positivt på att centrala delar av rättskedjan får förstärkningar i den satsning som Liberalerna presenterade idag. En sammanhållen politik för de olika myndigheterna är nödvändig för att förbättra Sveriges förmåga att bekämpa brott, och Jusek vill nu se både en långsiktig resursförstärkning och att en helhetssyn präglar rättspolitiken framöver.