Brist på rätt kompetens hotar svensk gruv- och stålindustri

Efterfrågan på svenska metaller, mineraler och stålprodukter ökar hela tiden, men bristen på arbetskraft hotar på allvar gruv- och stålbranschens konkurrenskraft. Därför lanserar branschen i dag 15 insatser för gruv- och stålnationen Sverige.

Gruv- och stålbranscherna sysselsätter omkring 70 000 personer, men bristen på arbetskraft med rätt kompetens är stor, branschen har svårt att rekrytera.

– Rekryteringarna tar för lång tid, företagen behöver kompromissa om kvalifikationskraven och ofta fortbilda nyanställda, säger Gert Nilson, chef för forsknings- och utbildningsfrågor på Jernkontoret.

För att hitta vägar framåt har gruv- och stålindustrins branschorganisationer Svemin och Jernkontoret, tillsammans med arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna, tagit fram en kompetensfärdplan. I den presenteras 15 nödvändiga insatser för att branschen ska kunna hitta nya medarbetare både på kort och lång sikt.

– Gruv- och stålindustrin har svårigheter att rekrytera rätt kompetens. Vi behöver stärka relevansen i dagens utbildningsutbud, säger Jesper Hedin, projektledare för kompetensförsörjning på Svemin och Industriarbetsgivarna.

Han är bekymrad över det minskade söktrycket till såväl gymnasieskolans yrkesprogram som industrirelevanta högskoleutbildningar.

– Vi måste öka intresset för teknik bland unga, särskilt bland tjejer och kvinnor, göra det intressant att välja tekniska utbildningar och ge mer information om karriärmöjligheter inom industrin, säger han.

Färdplanen vänder sig både till utbildningsväsendet och politiken, men också till den egna branschen. Sammantaget efterlyser de tre organisationerna mer samverkan mellan utbildningsväsendet och näringslivet.

– Anordna gärna fler studiebesök i industrins företag och öka dialogen med oss om vilken kompetens som efterfrågas. Vi vill att näringslivet får större inflytande över högskolans utbildningar genom krav på samverkan, säger Gert Nilson.

Kompetensfärdplanen med alla 15 åtgärdsförslag finns att ladda ner här.

Kompetensfärdplanen är framtagen inom ramen för det strategiska innovationsprogrammet för gruv- och metallutvinnande industri, SIP STRIM, med stöd från Vinnova, Energimyndigheten och Formas.

Om Industriarbetsgivarna

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder nära 1 000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.

Om Svemin

Svemin, branschorganisationen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige, representerar ca 40 företag med 13 000 anställda inom produktion, prospektering och teknik.

Om Jernkontoret

Jernkontoret är den svenska stålindustrins branschorganisation. Vi tillvaratar stålindustrins intressen genom att verka för bästa möjliga förutsättningar för verksamheten i Sverige. Vi vill kännetecknas av hög trovärdighet och strävar efter att vara en kvalificerad samtalspartner. Dessutom är vi en betydande nätverksbyggare, såväl nationellt som internationellt.

Seminarium i Almedalen: Avtal20 – Renässans eller stagnation för basindustrin?1.7.2019 11:55:58 CESTPressinbjudan

Den svenska basindustrin är en av grundpelarna för det svenska välståndet. Den halkar efter, bland annat på grund av långa tillståndsprocesser, svårigheter att rekrytera rätt kompetens samt höga arbetskraftskostnader. Mellan åren 2005 till 2017 minskade produktionsvärdet med 7 procent. Vad skulle det betyda för jobben och välståndet om svensk basindustri kunde växa? Kan vi vända en stagnation till renässans och förnyelse? Och vad krävs för att lyckas med en industriell förnyelse?