Brist på vårdplatser akut för läkare

Enligt en färsk undersökning av Sveriges läkarförbund leder vårdplatsbristen till att 1 av 7 läkare varje vecka tvingas skicka hem patienter som borde ha lagts in. Vårdplatsbristen innebär att patienter inte får den vård som de utifrån en medicinsk bedömning hade behövt.

- Våra medlemmar gör sitt bästa för att det inte ska få allvarliga konsekvenser för patienterna. Resultaten av vår undersökning är en varningssignal som vårdens beslutsfattare behöver ta på allvar. Vården är just nu i en ohållbar situation där den som behöver vård allt för ofta skickas hem för att någon med större behov måste få gå före. Det skapar en etisk stress och ohållbar arbetsmiljö för vårdens personal, säger Sofia Rydgren Stale ordförande Läkarförbundet.

Enkäten visar bland annat att:

• 1 av 7 tvingas skicka hem patienter som borde lagts in, varje vecka
  • 1 av 5 tvingas skriva ut patienter för tidigt, varje vecka
  • 2 av 5 tvingas varje vecka lägga in patienter på en annan avdelning än den där patienten medicinskt hör hemma
  • 2 av 5 tvingas varje vecka låta patienter vårdas utan vårdplats, detta är en rejäl försämring jämfört med mätningen 2019

BakgrundEnkäten skickades våren 2022 till samtliga medlemmar yrkesverksamma hälso- och sjukvården, 37 521 personer. 15 901 personer svarade vilket ger en svarsfrekvens  42 procent. Svarsfrekvensen var på ett ungefär samma alla lokalföreningar regioner. Frågorna om vårplatsbrist har besvarats av sjukhusläkare som har en tjänst där vårdplats frågan är aktuell.

Rapporten "Vårdplatsbristen har förvärrats", bifogas.

Ny rapport: Vården kan inte bygga på att läkare forskar på fritiden30.6.2022 09:02:00 CEST | Pressmeddelande

Läkarförbundet och SYLF presenterar rapporten Forskande läkares villkor. Andelen forskarutbildade läkare har enligt SCB sjunkit sedan 2005. För att undersöka forskande läkares villkor har Läkarförbundet skickat en enkät om forskning till 10 000 medlemmar. Andelen läkare som forskar är 29 procent. Nästan var tredje uppger att de inte kan kombinera kliniskt arbete med forskning i den utsträckning som de utlovats. För mer än var tredje forskande läkare har coronapandemin inneburit sämre möjligheter att forska.

Norrbotten behöver dubbelt så många läkare på hälsocentralerna22.6.2022 11:34:56 CEST | Pressmeddelande

Regionen har fått statliga pengar för att fler invånare ska få en fast läkarkontakt. Regionens läkare ansvarar för alldeles för många invånare för att kunna fungera som deras fasta läkare i praktiken. Norrbotten har idag 2 192 invånare per läkare i primärvården, staten har slagit fast en rekommendation på 1 100 invånare per fast läkare. Norrbotten behöver därför minst 113 nya läkare på vårdcentralerna/hälsocentralerna för att möta behovet. I tabellen i detta pressmeddelande kan du jämföra med andra regioner.

Gävleborg behöver dubbelt så många läkare på hälsocentralerna21.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Regionen har fått statliga pengar för att fler invånare ska få en fast läkarkontakt. Regionens läkare ansvarar för alldeles för många invånare för att kunna fungera som deras fasta läkare i praktiken. Region Gävleborg har idag 1 939 invånare per läkare i primärvården, staten har slagit fast en rekommendation på 1 100 invånare per fast läkare. Gävleborg behöver därför minst 113 nya läkare på vårdcentralerna/hälsocentralerna för att möta behovet. I tabellen i detta pressmeddelande kan du jämföra med andra regioner.