Brist på vårdplatser akut för läkare

Enligt en färsk undersökning av Sveriges läkarförbund leder vårdplatsbristen till att 1 av 7 läkare varje vecka tvingas skicka hem patienter som borde ha lagts in. Vårdplatsbristen innebär att patienter inte får den vård som de utifrån en medicinsk bedömning hade behövt.

- Våra medlemmar gör sitt bästa för att det inte ska få allvarliga konsekvenser för patienterna. Resultaten av vår undersökning är en varningssignal som vårdens beslutsfattare behöver ta på allvar. Vården är just nu i en ohållbar situation där den som behöver vård allt för ofta skickas hem för att någon med större behov måste få gå före. Det skapar en etisk stress och ohållbar arbetsmiljö för vårdens personal, säger Sofia Rydgren Stale ordförande Läkarförbundet.

Enkäten visar bland annat att:

• 1 av 7 tvingas skicka hem patienter som borde lagts in, varje vecka
  • 1 av 5 tvingas skriva ut patienter för tidigt, varje vecka
  • 2 av 5 tvingas varje vecka lägga in patienter på en annan avdelning än den där patienten medicinskt hör hemma
  • 2 av 5 tvingas varje vecka låta patienter vårdas utan vårdplats, detta är en rejäl försämring jämfört med mätningen 2019

BakgrundEnkäten skickades våren 2022 till samtliga medlemmar yrkesverksamma hälso- och sjukvården, 37 521 personer. 15 901 personer svarade vilket ger en svarsfrekvens  42 procent. Svarsfrekvensen var på ett ungefär samma alla lokalföreningar regioner. Frågorna om vårplatsbrist har besvarats av sjukhusläkare som har en tjänst där vårdplats frågan är aktuell.

Rapporten "Vårdplatsbristen har förvärrats", bifogas.

Gemensamt uttalande från Sveriges läkarförbund och Vårdförbundet om Gaza31.1.2024 09:49:45 CET | Pressmeddelande

Det mänskliga lidandet i Gaza är enormt. Som medmänniskor känner vi sorg och förtvivlan när civila dör av krigs- och terrorhandlingar, och som kollegor känner vi ilska och vrede när sjukhus attackeras och när sjukvårdspersonal utsätts för fara när de gör sina jobb. Sjukhus, sjukhustransporter, patienter och vårdpersonal måste fredas i alla konflikter. De får varken vara måltavla eller utgångspunkt för krigshandlingar. Den nuvarande situationen för civilbefolkningen i Gaza är fruktansvärd och inte minst har det påverkat möjligheterna att ge skadade vård. Det råder akut brist på sjukvårdsutrustning, smärtlindring, narkosmedel och andra läkemedel. Men också värme, mat och rent vatten. Vårdförbundet och Sveriges Läkarförbund kräver att civila skyddas och att: Internationell humanitär rätt respekteras, att vårdpersonal, vårdinrättningar och vårdfordon inte attackeras och att sjukvårdsinrättningar aldrig får användas till annat ändamål än att vårda patienter. Vårdpersonal ges möjlighet att b