Brister i arbetsmiljön hos sex av tio bilverkstäder / bilserviceföretag

Resultatet av en myndighetsgemensam insats mot ett 80-tal bilverkstäder och annan bilservice visar på brister i arbetsmiljön hos sex av tio företag. Om verkstan är en Godkänd Bilverkstad är det inte sannolikt att verkstan blir föremål för en kontroll, samtidigt är det inte troligt att en Godkänd Bilverkstad skulle få något nedslag, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Bo Ericsson vd SFVF

Under de senaste två veckorna har Arbetsmiljöverket, Polismyndigheten och Skatteverket genomfört oanmälda inspektioner hos ett 80-tal bilverkstäder, biltvättar och andra bilvårdsföretag runtom i landet. Kontrollerna avslöjar farlig arbetsmiljö, illegal arbetskraft och misstänkt utnyttjande av människor.

- Det är dålig kontroll på kemikalier och vi har hittat obesiktigade lyftanordningar och tryckkärl som kan vara rena dödsfällor. Det hör inte hemma på svensk arbetsmarknad, säger Arne Alfredsson, avdelningschef på Arbetsmiljöverket.

- Myndigheter har intensifierat sitt arbete mot de oseriösa företagen, men det räcker inte. Alla som köper varor och tjänster måste ta ansvar. Alla bilägare borde förstå att det inte går att tvätta en bil för 99 kr eller skifta hjul för 99 kr, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Sammanlagt upptäcktes över 250 olika arbetsmiljöbrister
De vanligaste bristerna rör hanteringen av kemikalier, lyftanordningar och tryckkärl. I ett 20-tal fall var bristerna så allvarliga att Arbetsmiljöverket tog beslut om ett omedelbart förbud mot att använda utrustningen, det tycker jag är utmärkt, säger Bo Ericsson.

- Polismyndigheten kontrollerade cirka 180 personer som arbetade i bilverkstäderna eller biltvättarna. Det är upprörande att vi gång på gång ser brister i personalliggare och misstänkt svart arbetskraft där människor riskerar att utnyttjas. Den här gången mötte vi återigen personer som tvättar bilar under mycket oklara anställningsförhållanden, säger Conny Svensson, kontrollsamordnare på Skatteverket.

Arbetsmiljöverket, Polismyndigheten, Skatteverket och fem andra myndigheter arbetar gemensamt mot arbetslivskriminalitet. De senaste åren har kampen mot oseriösa arbetsgivare trappats upp, med fler kontroller och oanmälda inspektioner i branscher där arbetsolyckor och regelbrott är vanliga. En insats kan även leda till att fler myndigheter gör uppföljande kontroller av företagen.

Resultat från den senaste insatsen:

Drygt 80 företag och 180 personer kontrollerades.

Sammanlagt upptäckte myndigheterna drygt 250 arbetsmiljöbrister hos de kontrollerade företagen. Flera brister kan finnas hos ett och samma företag.

Cirka 6 av 10 företag hade brister i arbetsmiljön som leder till krav på åtgärder.

Ett 60-tal sanktionsavgifter till följd av brister i arbetsmiljön övervägs.

Ett 20-tal kontrollavgifter till följd av brister i personalliggare eller kassaregister övervägs.

11 arbetstagare saknade tillstånd att arbeta i Sverige och 8 personer togs till förvar av polisen.

Bo Ericsson vd SFVF

Öppet brev till Konsumentminister Lena Micko (S)28.4.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

”Vet du som konsumentminister: Att en bilköpare inte kan välja försäkringsbolag vid köp av ny bil, det är unikt för Sverige. Trots att vagnskadegarantin kritiseras av Konkurrensverket fortsätter försäkringsbolagen att tjäna miljardbelopp. Bilägaren är den stora förloraren." Det skriver Bo Ericsson på SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, i ett öppet brev till konsumentminister Lena Micko (S).

Sveriges Fordonsverkstäders Förening varnar elbilsägare15.4.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Låter du som elbilägare ett företag skifta till sommarhjulen för 99 kr? Vad händer då om en okunnig person lyfter elbilen på ett felaktigt sätt? Tyvärr har det skett som inte ska kunna ske, en däckverkstad lyfte en Tesla på fel sätt och satte domkraften i batteriet. Den olyckan medförde att Teslan blev inlöst av försäkringsbolaget eftersom verkstaden var försäkrad, säger Michael Bergvall som är däckansvarig på Sverige Fordonsverkstäders Förening (SFVF).