Brister i arbetsmiljön hos sex av tio bilverkstäder / bilserviceföretag

Resultatet av en myndighetsgemensam insats mot ett 80-tal bilverkstäder och annan bilservice visar på brister i arbetsmiljön hos sex av tio företag. Om verkstan är en Godkänd Bilverkstad är det inte sannolikt att verkstan blir föremål för en kontroll, samtidigt är det inte troligt att en Godkänd Bilverkstad skulle få något nedslag, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Bo Ericsson vd SFVF

Under de senaste två veckorna har Arbetsmiljöverket, Polismyndigheten och Skatteverket genomfört oanmälda inspektioner hos ett 80-tal bilverkstäder, biltvättar och andra bilvårdsföretag runtom i landet. Kontrollerna avslöjar farlig arbetsmiljö, illegal arbetskraft och misstänkt utnyttjande av människor.

- Det är dålig kontroll på kemikalier och vi har hittat obesiktigade lyftanordningar och tryckkärl som kan vara rena dödsfällor. Det hör inte hemma på svensk arbetsmarknad, säger Arne Alfredsson, avdelningschef på Arbetsmiljöverket.

- Myndigheter har intensifierat sitt arbete mot de oseriösa företagen, men det räcker inte. Alla som köper varor och tjänster måste ta ansvar. Alla bilägare borde förstå att det inte går att tvätta en bil för 99 kr eller skifta hjul för 99 kr, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Sammanlagt upptäcktes över 250 olika arbetsmiljöbrister
De vanligaste bristerna rör hanteringen av kemikalier, lyftanordningar och tryckkärl. I ett 20-tal fall var bristerna så allvarliga att Arbetsmiljöverket tog beslut om ett omedelbart förbud mot att använda utrustningen, det tycker jag är utmärkt, säger Bo Ericsson.

- Polismyndigheten kontrollerade cirka 180 personer som arbetade i bilverkstäderna eller biltvättarna. Det är upprörande att vi gång på gång ser brister i personalliggare och misstänkt svart arbetskraft där människor riskerar att utnyttjas. Den här gången mötte vi återigen personer som tvättar bilar under mycket oklara anställningsförhållanden, säger Conny Svensson, kontrollsamordnare på Skatteverket.

Arbetsmiljöverket, Polismyndigheten, Skatteverket och fem andra myndigheter arbetar gemensamt mot arbetslivskriminalitet. De senaste åren har kampen mot oseriösa arbetsgivare trappats upp, med fler kontroller och oanmälda inspektioner i branscher där arbetsolyckor och regelbrott är vanliga. En insats kan även leda till att fler myndigheter gör uppföljande kontroller av företagen.

Resultat från den senaste insatsen:

Drygt 80 företag och 180 personer kontrollerades.

Sammanlagt upptäckte myndigheterna drygt 250 arbetsmiljöbrister hos de kontrollerade företagen. Flera brister kan finnas hos ett och samma företag.

Cirka 6 av 10 företag hade brister i arbetsmiljön som leder till krav på åtgärder.

Ett 60-tal sanktionsavgifter till följd av brister i arbetsmiljön övervägs.

Ett 20-tal kontrollavgifter till följd av brister i personalliggare eller kassaregister övervägs.

11 arbetstagare saknade tillstånd att arbeta i Sverige och 8 personer togs till förvar av polisen.

Bo Ericsson vd SFVF

Svenska Bilskolors självklara val, Certifierad Däcktekniker3.3.2021 07:30:00 CETPressmeddelande

En undersökning som ABS WHEELS gjort på uppdrag av Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) visar att 9 av 10 Bilskolor väljer en Certifierad Däcktekniker. Det är mycket glädjande säger Bo Ericsson vd för SFVF. Detta i sin tur kommer leda till att alla elever får kännedom om Certifierad Däcktekniker och varför det är så viktigt att anlita en verkstad som har rätt kompetens för att rekommendera rätt däck.

Kraftfulla protester från SFVF mot att Transportstyrelsen vägrar förlänga däckskiftesperioden23.2.2021 11:47:30 CETNyheter

Många pratar ju om risken för en tredje Covid-19 våg efter att alla sportlov är avklarade, men inte Transportstyrelsen. Transportstyrelsen meddelar SFVF idag att de inte i dagsläget kommer förlänga tidpunkten när dubbdäck är tillåtna att användas (15 april till 30 april) som SFVF framfört önskemål om, på motsvarande sätt som under förra året, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Fler bilverkstäder i storstäder, men bilverkstadsdöden gäckar på glesbygden22.2.2021 11:00:00 CETPressmeddelande

Antalet bilverkstäder fortsätter att öka. För andra året i rad kan branschorganisationerna Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, konstatera att den konkurrensreglering som bilverkstadsnäringen har inom EU leder till nyföretagande och att små fristående bilverkstäder tillåts konkurrera även inom service av nya fordon.

Kraven för att vara en Godkänd Bilverkstad kvarstår för SFVF:s medlemmar3.2.2021 07:30:00 CETPressmeddelande

Omställningen av verkstadsbranschen pågår till följd av skarpa krav på förbättrad kvalitet som ställdes av Per Bohlund, Miljöpartiet under ett möte där flera branschföreträdare deltog. Arbetet med att säkerställa att verkstäder blir en Godkänd Bilverkstad tar längre tid än beräknat. Självklart påverkas branschen av covid-19 men arbetet med införandet fördröjs även av andra orsaker. Många kedjor och återförsäljare måste ges ytterligare tid att anpassa sig till Godkänd Bilverkstad, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).