Brister i jämställdhet tydligare under covid-19

Pandemin slår olika mot kvinnor och mäns arbetsliv, visar en undersökning från Akavia. Män får mer stöd på jobbet och får oftare resurser de ber om. Fler kvinnor än män permitteras och arbetssituationen för kvinnor är mer kritisk. Samtidigt behövs jämställdheten än mer nu under pandemin, något både män och kvinnor tjänar på. Det är något Akavia vill belysa i dag på Internationella mansdagen.

"Om jämställdhetsarbetet tappar fart kan även det som hittills har åstadkommits glömmas bort eller prioriteras ner", säger Ulrika Husmark, professionsanalytiker på Akavia.

Akavia har undersökt hur Covid-19 påverkar medlemmarnas arbetssituation. Resultaten visar på en stor skillnad hos kvinnor och män:

• 15 procent av kvinnorna och 10 procent av männen anger att de hade permitterats med anledning av covid-19.
  • 23 procent av kvinnorna och 16 procent av männen menar att sannolikheten att permitteras, varslas eller sägas upp på grund av covid-19 är hög.
  • 71 procent av kvinnorna är nöjda med stödet från närmaste chef för att hantera covid-19, jämfört med männen där 77 procent är nöjda.

– Det är mycket bekymrande och en väg bakåt i utvecklingen, som varken gynnar medarbetare eller verksamheter och där kvinnor riskerar sämre möjligheter att försörja sig. Arbetsplatser bör undersöka pandemins effekter på kvinnors och mäns förutsättningar i arbetslivet och fler åtgärder bör sättas in för att förbättra jämställdheten, säger Ulrika Husmark, professionsanalytiker på Akavia.

Vid en kris behöver arbetsgivare fatta snabba beslut och hitta nya, smarta lösningar. Ett sätt att lyckas med detta är att fokusera på jämställdhet. Genom att prioritera jämställdhet får arbetsgivare bredare perspektiv, mer underbyggda beslut och bättre problemlösning, vilket behövs än mer nu under Covid-19

– Jämställdhet innebär att agera rättvist och tillvarata kunskap och engagemang hos samtliga medarbetare, såväl män som kvinnor, säger Ulrika Husmark och fortsätter:

– Om jämställdhetsarbetet tappar fart kan även det som hittills har åstadkommits glömmas bort eller prioriteras ner. Arbetet är en färskvara, och om det inte ges tid, resurser och mandat – och att ledningen visar vägen – är risken att inget händer.

Fakta:

Undersökningen har besvarats av drygt 2 300 medlemmar.

19 procent av kvinnorna uppger att det krävs både ekonomiska och personella resurser för att hantera arbetsuppgifter kopplade till Covid-19, för män var siffran enbart 10 procent.

När frågan bara gällde personella resurser var skillnaden mellan kvinnor och män ännu större; 29 procent av kvinnor behöver mer resurser, medan bara 13 procent av männen.