Brister i skolan kring it

Unga kvinnor upplever inte att skolan ger dem tillräckliga kunskaper inom it. Det uppger 64 procent av kvinnor i åldern 16 till 30 år i en undersökning som Akavia genomfört tillsammans med Insight Intelligence, Pulsen Data, Soluno och Linnéuniversitetet.

"Det finns en tydlig brist i skolan då många unga kvinnor uppger att de inte får med sig tillräckliga kunskaper, säger Ida Inga, professionsanalytiker på Akavia."

I undersökningen ställdes frågor till 1 000 unga kvinnor kring synen på it som bransch och som yrke. Resultaten visar att endast var tionde av de svarande har blivit mer intresserad av it genom skolan. Ytterligare 64 procent anser att skolan inte gett dem tillräckliga kunskaper om it.

– Undersökningen visar att kännedomen om it-yrken ökar i målgruppen. Det är också tydligt att skolan och utbildningsväsendet har stor påverkan för att väcka intresset för it och att det där finns en tydlig brist då många uppger att de inte får med sig tillräckliga kunskaper, säger Ida Inga, professionsanalytiker på Akavia.

Bland dessa uppgav 38 procent att det som skulle öka intresset av it var att ”en intressant it-utbildning” och 24 procent svarade på samma fråga att ”det lärs ut mer i skolan”.

Vidare visade undersökningen att tekniken som kvinnor använder i vardagen inte är lika anpassad för kvinnor som för män.

– Samtidigt är det fler än åtta av tio unga kvinnor som anser att det är viktigt med fler kvinnor inom it, vilket är glädjande. Framför allt lyfter de att it som bransch formar samhället, vilket vi instämmer i. Det gör att jämställdhetsfrågan är extra viktig inom just it-yrken, säger Ida Inga.

Fler än sex av tio svaranden lyfter vikten av att arbetsgivare föregår med gott exempel och att de borde ha kvinnliga anställda inom it för att i rekryteringssammanhang attrahera fler kvinnor. Akavia har valt att titta djupare på detta och släpper i vår en rapport om jämställdhet och kompetensförsörjning i it-branschen.

Fakta:

Undersökningen baseras på svar från 1000 kvinnor mellan 16 och 30 år över hela Sverige som under januari 2021 intervjuats genom Sifos slumpmässigt rekryterade och riksrepresentativa webbpanel.

Resultaten finns sammanfattade i rapporten Unga Kvinnor och it 2021.