Britta Lejon omvald som förbundsordförande

Britta Lejon omvaldes som förbundsordförande för 2020-2024 på Fackförbundet STs högsta beslutande organ Kongressen, som i år hölls i digital form 5-6 oktober. Även Peter Lennartsson omvaldes till posten som förste vice ordförande, medan Mikael Sandberg är nyvald andre vice ordförande.

- Jag känner mig naturligtvis mycket stolt och hedrad av att förbundet ger mig detta förtroende. Vi verkar i en omvälvande tid med många stora fackliga frågor, inte minst Las-frågan, som nu står inför ett avgörande. Det kommer bli fyra mycket händelserika år, säger Britta Lejon.

Britta Lejon har varit förbundsordförande sedan 2012.  Hon har tidigare bland annat varit statsråd 1998-2002 med ansvar för demokrati-, förvaltnings-, konsument-, och ungdomsfrågor, samt riksdagsledamot 2002-2006. Hon har också en bakgrund som förtroendevald inom ST när hon arbetade som statstjänsteman på dåvarande Kommunikationsdepartementet.

Peter Lennartsson bor i Uppsala och arbetar som flygledare. Han har arbetat fackligt sedan 1998 på klubb-, sektions- och avdelningsnivå. Är sedan 2003 avdelningsordförande i ST inom Flygledningen.

Mikael Sandberg bor i Österå strax norr om Falun. Han är arbetsförmedlare, men har fackliga uppdrag på heltid sedan 2008. Hans första fackliga uppdrag i ST var som arbetsplatsombud på Arbetsförmedlingen i Märsta 1993. Han har varit förbundsstyrelseledamot den gångna kongressperioden och är också andre vice ordförande i ST inom Arbetsförmedlingen.

Till ordinarie ledamöter i förbundsstyrelsen valdes:

Kristofer Dahlgren, ST inom Pensionsmyndigheten (nyval)

Daniel Granath, ST inom Statens tjänstepensionsverk (nyval)

Anneli Gårdbäck, ST inom Centrala studiestödsnämnden (tidigare ersättare)

Tom Johnson, ST inom Polisen (tidigare andre vice ordförande)

Eva-Lena Moser, ST inom Universitets- och högskoleområdet (omval)

Linus Olsson, ST inom Migrationsverket (nyval)

Ida Sjögren, ST inom Swedavia (tidigare ersättare)

Linda Söderman, ST inom Skatteverket (omval)

Thomas Åding, ST inom Försäkringskassan (omval)

STs remissvar om LAS-utredningen: Värst för statsanställda22.10.2020 09:22:04 CESTPressmeddelande

LAS-utredningens förslag till en ny arbetsrätt urholkar anställningstryggheten mer för statligt anställda än för privatanställda. Att genomföra förslagen skulle försvåra att upprätthålla en professionell statstjänstmannakår präglad av objektivitet, saklighet och integritet. Det skriver Fackförbundet ST i sitt remissvar till regeringen angående utredningen ”En moderniserad arbetsrätt”.

Jobba hemifrån – är distansarbete här för att stanna?20.10.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Under pandemin har en majoritet av Fackförbundet STs medlemmar jobbat på distans en stor del av tiden. Fler än åtta av tio upplever att det har fungerat bra och inneburit att stressen har minskat, och arbetet har blivit mer effektivt. Hela 73 procent vill fortsätta att jobba mer på distans än förut, även när pandemin är över. Det visar en undersökning som ST låtit göra, där mer än 13 000 medlemmar har svarat.

LAS – Staten är inget familjeföretag1.10.2020 11:56:04 CESTPressmeddelande

Fackförbundet ST beklagar att förhandlingarna om arbetsrätten i den privata sektorn inte ledde till ett nytt huvudavtal, och ser gärna att förhandlingarna återupptas om parterna bedömer att det kan leda till en uppgörelse. Om frågan om en ny lagstiftning för anställningsskyddet ändå hamnar hos de politiska beslutsfattarna kräver ST att man tar hänsyn till att de olika sektorerna på arbetsmarknaden har olika behov. Staten är inte som ett familjeföretag.