Broberg frälste Villa Lidköping BK i förlängningen i SM-finalen - “Otroligt skönt”

Fredagens P19-final mellan Edsbyns IF och Villa Lidköping BK blev ett drama av sällan skådat slag, men när allt var sagt och gjort var det västgötarna som hade försvarat sitt SM-guld från 2020.

Foto: Romus Ramström

Få upplevelser kan mäta sig med ett idrottsdrama av högsta klass och det var precis vad P19-spelarna i Edsbyns IF och Villa Lidköping BK bjöd på under fredagskvällen. SM-finalen på Studenternas IP blev en fartfylld, jämn och tät duell mellan två enormt talangfulla lag och länge såg det ut att bli hörnorna som skulle avgöra.

Totalt 32 hörnor blev det i matchen och smått otroliga sju mål. Villa lyckades tämligen bra med sina och gjorde två mål på 17 försök, men Edsbyns IF var sylvassa. Fem mål på 15 hörnor och tack vare det lyckades också “Byn” vända 1–3 i paus till ledning med 5–3 med 20 minuter kvar, men västgötarna hade inte gett upp.

– Jag tycker vi har väldigt bra kontroll i första halvlek. Vi tänker att vi ska gå ut och göra samma sak i andra, men jag vet inte riktigt vad som händer. De tar över och är jäkligt effektiva på sina lägen, så det gör de bra. De sätter alla lägen de får och går i väg samtidigt som vi inte får in bollen, men under timeouten sa vi att det inte finns någonting att spara på. Bollen skulle bara in, säger Villa-stjärnan Melker Broberg.

Bara minuter efter timeouten kunde nämnde Broberg reducera till 5–4 och med bara sekunder kvar av tilläggstiden fick samme Broberg se lagkompisen Hugo Wernqvist sätta sitt andra mål för säsongen fram till 5–5. Ett mål som tvingade matchen till förlängning.

– Det var otroligt skönt att se. Jag vet att jag tittade på klockan och visste att vi skulle spela till 91:30 och jag såg att den stod på 91:00, men så ser jag bollen gå in och det var otroligt skönt. Då var det ju bara att fortsätta. Då hade vi positiv medgång, så då var det bara att köra, säger Melker Broberg.

I förlängningen tog Villa tag i taktpinnen tämligen omgående och skapade några farliga chanser, men det skulle dröja till den första förlängningshalvlekens sista minut innan avgörandet kom. Ett avgörande som Melker Broberg fick sätta.

– Det var otroligt skönt att få trycka dit bollen. Jag tyckte vi hade bra koll i förlängningen. Vi ägde spelet och skapade lägen som vi inte fick dit, men till slut gav det sig och vi fick in bollen, säger guldhjälten.

Glädjescenerna var enorma i Villa-lägret efter slutsignalen, men huvudpersonen själv får vänta lite med att fira. Han ska nämligen försöka vinna två SM-guld under samma helg då han även spelar herrfinalen med Villa Lidköping, även det mot Edsbyn, under lördagen.

– Jag vet inte riktigt hur grabbarna ska fira, men jag ska sova och ladda inför morgondagen. Det kommer att bli firande i efterhand och förhoppningsvis ett dubbelt firande, säger Melker Broberg.

Matchfakta P19-finalen: Edsbyns IF - Villa Lidköping BK

Mål: 0-1 5’ Gustav Nygren, 1-1 7’ Rasmus Skarps (Arvid Rönnlund, hörna), 1-2 17’ Alfred Wallroth (Karl Tagesson, hörna), 1-3 32’ Jacob Ögren (Karl Tagesson, hörna), 2-3 52’ Rasmus Skarps (Arvid Rönnlund, hörna), 3-3 64’ Edvin Altberg (Gustav Karlsson, hörna), 4-3 66’ Emil Arvin (Arvid Rönnlund, hörna), 5-3 71’ Pelle Hoversjö (Gustav Karlsson, hörna), 5-4 74’ Melker Broberg, 5-5 92’ Hugo Wernqvist, 5-6 100’ Melker Broberg.

Hörnor: EIF: 15 (5) VLBK: 17 (2)

Utvisningar: EIF: 1x10 min VLBK: 1x10 min

Publik: 1 137 personer, Studenternas IP, Uppsala.

Text: Martin Gustafsson

Foto: Romus Ramström

Svenska Bandyförbundets nuvarande ordförande Per-Anders Gustafsson ställer inte upp för omval16.5.2022 11:55:00 CEST | Pressmeddelande

Per-Anders Gustafsson, som de senaste tre åren verkat som Svenska Bandyförbundets ordförande, meddelar att han väljer att inte kandidera till styrelsen vid nästa förbundsmöte. Valberedning har informerats om beslutet och arbetet med att nominera en lämplig efterträdare för ordförandeposten är påbörjat. Svenska Bandyförbundets förbundsmöte 2022 hålls den 11 juni i Örebro.