Bröd i lust och nöd 6 - 7 oktober

Den första helgen i oktober handlar det om bröd och säd på Skansen. I Väla skola kan man lära sig om sädesslagen, i Skånegården avhandlas surdegens mysterier och i Järnhandlarbostaden kan man beskåda den nyinköpta och moderna elspisen.

Kakbak i järnhandlarens kök.

Nödårsbröd med ekollon
Under nödår fick man dryga ut mjölet. I Älvrosgården kan man se hur familjen gjorde barkbröd på 1830-talet. Kornmjölet blandades ut med bark och potatis. Nödåret 1867 fick familjen i halländska Oktorpsgården använda ekollon för att dryga ut brödet.

Gorån till middagsbjudningen
Det unga paret i Boktryckarbostaden väntar gäster till söndagsmiddagen. Mamsell har fullt upp med förberedelserna i köket och gör nygräddade rullrån i den öppna spisen. Tiden här är 1840-tal.

Hjälp till att mala
I Back Mats stuga vid Moragården är alla barn välkomna att mala och baka som förr i tiden.

Tunnbrödsbakning
I Bagarstugan bakas tunnbröd av korn i den vedeldade ugnen.

Rågkakor och förrådsbröd
I Väla skola lär man sig skillnaden på råg, vete, korn och havre. Lärarfrun gräddar rågkakor i järnspisen. Tvärs över vägen har statarhustrun bakat rågbröd av sin mjölranson. Det kallas förrådsbröd och tiden är 1920-tal.

Köp hem ett bröd
I Bageriet i stadskvarteret säljs ett unikt surdegsbröd anno 1877 med råg, pomerans och fänkål, men också linfrölimpor och skräddarkakor.

Surdegsbröd med bagarmästare Manfred Enoksson
Mor Bengta i Skånegården gräddar surdegsbröd i stenugnen. Här kan man också träffa surdegspionären Manfred Enoksson från Saltå Kvarn. Han berättar om den svenska surdegstraditionen och hur man kan sätta en rågsurdeg med hjälp av en surdegsstart som delas ut på plats. Han visar också gamla spannmålssorter som dinkel, emmer och ölandsvete.

Den moderna kakan

Hos järnhandlarfamiljen är det 1930-tal och i den nyinköpta elspisen bakar man kaffebröd med stor precision.

Bröd i lust och nöd pågår 6 - 7 oktober

Kakbak i järnhandlarens kök.
Barkbröd i Älvrosgården.
Bak pågår i Bagarstugan.