Bröderna Khanahmadi stod för årets affärsbragd

Med ett outtröttligt driv har de rört om i en konservativ bransch och skapat en framgång som inspirerar nästa generations entreprenörer. Hamid och Mohammad Khanahmadi tog med sin skapelse Tolkresurs hem SvD Affärsbragd 2019. Bröderna rev ner mängder av applåder när de i går kväll tog emot hedersutmärkelsen.

Jublet var öronbedövande när Tolkresurs grundare Mohammad och Hamid Khanahmadi tilldelades SvD Affärsbragd 2019.  Foto: Tomas Oneborg/SvD
Jublet var öronbedövande när Tolkresurs grundare Mohammad och Hamid Khanahmadi tilldelades SvD Affärsbragd 2019. Foto: Tomas Oneborg/SvD

Utdelningen av SvD Affärsbragd är en av höjdpunkterna under SM i Ung företagsamhet som just nu genomförs på Stockholmsmässan i Älvsjö.

– Det här känns helt underbart! Vi har haft privilegiet att ta del av liknande tillställningar under åren, men ingen har ens kommit upp till hälften av energin vi ser här idag, sa Hamid Khanahmadi efter att han tagit emot priset av SvD:s publisher Anna Careborg.

– I vårt uppdrag ingår att bevaka vad som händer i vår omvärld, och vi granskar ofta missförhållanden inom näringslivet och samhället. Samtidigt är det också oerhört viktigt att lyfta fram goda, konstruktiva exempel. Genom SvD Affärsbragd kan vi uppmärksamma företagare som lyckas och som kan inspirera och sporra andra att göra skillnad, säger hon.

I år gick priset till bröderna Khanahmadi för deras framgångsrika satsning på sin idé Tolkresurs, en affärsbragd som för människor närmare varandra, verkar för en bättre integration och är en inspirationskälla för alla som drömmer om att lyckas på en ny plats.

Den namnkunniga juryn skriver i motiveringen:

“De hade inga andra tillgångar än en gammal bil och en nyinköpt bok, ändå lyckades de erövra en marknad stor som halva Sverige. Med kunskap, kreativitet och ett outsinligt driv utvecklade de en framgångsrik tjänst och tog sig in i en bransch som behövde utmanare.

Finalister, utöver Hamid och Mohammad Khanahmadi, var Nina Thelin, Stringo, Johan Thiel, Mips, Maria Åkerberg, Dermanord och Christian von Koenigsegg, Koenigsegg.

Priset delades ut i samband med SM i Ung Företagsamhet den 6 maj i Stockholm.

Om SvD:s Affärsbragd
2014 instiftades priset SvD Affärsbragd för att uppmärksamma och sätta strålkastarljusen på svenskt entreprenörskap. SvD vill med priset lyfta fram de goda exemplen och inspirera andra till att våga satsa på sin företagsidé. Röstningen på svd.se startade den 21 mars och pågick till och med den 24 april. De fem entreprenörer som fick flest röster gick vidare till final. Bland de fem finalisterna utsåg juryn en vinnare. SvD Affärsbragd stöds av Carnegie.

Tidigare vinnare
2014: Ida Backlund, grundare Rapunzel of Sweden
2015: Daniel Ek och Martin Lorentzon, grundare Spotify
2016: Jessica Löfström, grundare Expandera Mera
2017: Pär Svärdson, grundare Apotea och Adlibris
2018: Barbara Bergström, grundare Internationella Engelska skolan

Juryn för SvD Affärsbragd 2019
Sophia Bendz, investerare
Andra Farhad, grundare Börshajen
Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande Sveriges Riskkapitalförening
Hjalmar Winbladh, partner EQT Ventures
Björn Jansson, vd Carnegie
Alexander Husebye, vd Centrum för Näringslivshistoria
Anna Careborg, publisher SvD
Maria Sundén Jelmini, chef SvD Näringsliv

Gunvor Frykholm, biträdadande redaktionschef, SvD: Tel: 070-324 95 11. E-post: gunvor.frykholm@svd.se.
Anna Careborg, Publisher, SvD. Tel: 08-13 50 00. E-post: anna.careborg@svd.se.

Anna Careborg, publisher, SvD. Foto: Malin Hoelstad/SvD

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Svenska Dagbladet storsatsar på redaktionen20.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Svenska Dagbladet gör nu den största redaktionella satsningen på tio år. I en första etapp handlar det om tio nya tjänster, både fasta anställningar och projekt. Satsningen är en del i den treårsplan Svenska Dagbladet beslutat om och som nyligen kommunicerades till alla anställda. ”Våra läsare har tydligt visat att de är beredda att betala för kvalitetsjournalistik. Det gör den här satsningen möjlig”, säger SvD:s tf publisher Anna Careborg.

Därför driver nyhetsmedia bättre effekt i performance media18.9.2019 14:45:00 CESTPressmeddelande

Nyhetsmedier analyseras mot performance media i en ny rapport som mediebyrånätverket GroupM tagit fram i samarbete med Sveriges största mediehus; Bonnier, Schibsted, Stampen och Mediekompaniet. "Nyhetsmedia hjälper till att driva effektiviteten för övriga medieslag – speciellt performance media där vi sett att aktörer som även jobbar med nyhetsmedia i snitt får 70% mer effekt på sina investeringar inom sökmarknadsföring jämfört med dem som inte gör det", säger Andreas Nordfors, Marketing Science Director på GroupM.