Bronsmedalj i JVM i Boogie Woogie

De framgångsrika juniordansarna Valdemar Selgeryd och Amanda Berglind presterade på topp och tog emot bronsmedalj i junior-VM i Boogie Woogie igår.

Valdemar Selgeryd & Amanda Berglind Foto: Angelica Brobeck

Valdemar och Amanda tävlade i sin första internationella tävling under våren och vann då guld i Bugg och silver i Boogie Woogie under JNM. Samma helg tävlade de i World Cup Boogie Woogie junior och plockade en bronsmedalj. Valdemar och Amanda tillhör ENA Bugg & Swing i Enköping.

Alex Cole Henriksson och Elin Eriksson kom på en fjärde plats och är ytterligare ett framgångsrikt juinorpar i det svenska landslaget.

I seniorklassen kom Thomas Söderström och Jennie Johansson som bästa svenska par, på en sjunde plats.

VM i Stuttgart pågår den 12-13 augusti och under gårdagen tävlade klasserna seniorer och juniorer. Idag fortsätter kampen om medaljerna i main class och även idag har Sverige medaljchanser.

Landslagscoacherna Joanna och Henric Stillman håller ihop Team Sweden med framgång. Det är ett starkt landslag som peppar och stöttar före, under och efter tävlingarna, förutom att dansa till sig fina placeringar.

Valdemar Selgeryd & Amanda Berglind Foto: Angelica Brobeck

Svenska Danssportförbundet är medlem i Riksidrottsförbundet och arbetar för att främja dans och danssporten inom den nationella verksamheten och den internationella tävlingsverksamheten, genom förbundets elit- och landslagsatsning, Team Sweden. Sverige har följande landslag inom danssport: Hiphop, Breaking, Disco & Performing art, Boogie Woogie, Lindyhop, Rock´n Roll, Standard, Latin & Tiodans. Över 70 dansstilar finns representerade inom förbundets dansföreningar och nya dansstilar integreras, för både tävling och träning.

Förbundet är medlem i World Dance Sport Federation, World Rock´n Roll Confederation, World Swing Dance Council, World Artistic Dance Federation samt Sveriges Olympiska Kommitté.

Besök danssport.se!