Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Brooke McCarty-Williams - Årets Artist i SBL Dam

Under slutspelet i Svenska Basketligan Dam delar vi ut årets utmärkelser till de spelare, ledare och lag som utmärkt sig extra mycket under säsongen 2021-2022. Idag delar vi ut priset Årets Artist - som går till Brooke McCarty-Williams, Luleå Basket!

Alla utmärkelser i SBL Dam röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter, och för första gången har även supportrar varit med och lagt sina röster på årets utmärkelser. Fansens röster räknas om till 25% av det sammanlagda röstresultatet, och coacher, lagkaptener och medias röster står för 75% av rösträkningen.

Utmärkelserna Årets Lyft, och Årets Matcharrangemang (delas ej ut 2022), delas ut av Svenska Basketbollförbundet.

Årets Artist: Brooke McCarty-Williams, Luleå Basket

Under sin första säsong i SBL Dam har den 26-åriga amerikanskan varit en av de mest tongivande spelarna, om inte den mest tongivande, i hela ligan.

Hon har spelat och startat alla 26 matcher i grundserien, 26.9 minuter per match och gjort det både effektivt och med stil. Brooke har under grundserien lett de regerande mästarna och seriesegrarna Luleå Basket i poäng (21.3), assists (3.6) och steals (3.0).

Med Brooke McCarty-Williams som point guard har Luleås anfallsspel varit på en egen nivå, med snitt på 90.8 poäng per match (1:a i SBL Dam) och 20.4 assists per match (1:a), starka anledningar till att laget endast förlorat två matcher under hela säsongen.

I omröstningen för utmärkelsen Årets Artist fick McCarty-Williams nästan en fjärdedel av rösterna, 24.8%, tre procent före Tiffany Brown, A3 Basket.

Kommentar till utmärkelsen:
"Brooke McCarty-Williams elegans undgår ingen och i kombination med hennes snabbhet gör hon saker på planen få andra kan göra."

Röstresultat Topp 10 - Årets Artist

Coacher, Lagkaptener & Media Fans
# ÅRETS ARTIST (av 75 %) (av 25 %) TOTALT (100%)
1 Brooke McCarty-Williams, Luleå Basket 21,5 3,3 24,80%
2 Tiffany Brown, A3 Basket 19,3 2,5 21,80%
3 Jayde Christopher, IK Eos Lund 15 1,2 16,20%
4 Elena Popkey, Östersund Basket 10,7 2,5 13,20%
5 Brooke Johnson, Borås Basket 4,3 2,9 7,20%
6 Taylor Brown, Wetterbygden Sparks - 4,7 4,70%
7 Chanette Hicks, Mark Basket 2,2 2,2 4,40%
8 Dara Taylor, Alvik Basket 2,2 1,9 4,10%
9 Regina Aguilar Motta, Visby Ladies - 2,3 2,30%
10 Doniyah Cliney, IK Eos Lund - 0,3 0,30%
- Övriga - 1,2 1,20%

Regler för omröstningen
- Coacher, Lagkaptener och Medias röster står för 75%, supportrarnas röster för 25% av den totala rösträkningen.
- Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.
- Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.
- Endast coacher och spelare som deltagit i 15 eller fler matcher (60%) under grundserien kan vinna ett pris.

Damlandslaget samlas för juniläger10.5.2022 14:22:31 CEST | Pressmeddelande

Årets första damlandslagstrupp kallas till läger 11-15 juni, och förbundscoacherna har valt att ta ut en ung trupp som ska få chansen att visa upp sig inför fortsättningen av EM-kvalet. – Det är en mix av collegespelare, SBL-spelare och några yngre utlandsproffs som varit med tidigare. Att vi inte har några kvalmatcher i sommar ger oss nu chansen att få jobba med dessa spelare och se vilka som kan slå sig in i truppen i november, säger förbundscoach Ira Otamiri.