Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Brooke McCarty-Williams - Årets Guard i SBL Dam

Under slutspelet i Svenska Basketligan Dam delar vi ut årets utmärkelser till de spelare, ledare och lag som utmärkt sig extra mycket under säsongen 2021-2022. Idag delar vi ut priset Årets Guard - som går till Brooke McCarty-Williams, Luleå Basket!

Alla utmärkelser i SBL Dam röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter, och för första gången har även supportrar varit med och lagt sina röster på årets utmärkelser. Fansens röster räknas om till 25% av det sammanlagda röstresultatet, och coacher, lagkaptener och medias röster står för 75% av rösträkningen.

Utmärkelserna Årets Lyft, och Årets Matcharrangemang (delas ej ut 2022), delas ut av Svenska Basketbollförbundet.

Årets Guard: Brooke McCarty-Williams, Luleå Basket

Under sin första säsong i SBL Dam har den 26-åriga amerikanskan varit en av de mest tongivande spelarna i hela ligan, och framförallt på sin position.

Hon har spelat och startat alla 26 matcher i grundserien, 26.9 minuter per match. Brooke har under grundserien lett de regerande mästarna och seriesegrarna Luleå Basket i poäng (21.3), assists (3.6) och steals (3.0).

Med Brooke McCarty-Williams som point guard har Luleås anfallsspel varit på en egen nivå, med snitt på 90.8 poäng per match (1:a i SBL Dam) och 20.4 assists per match (1:a), starka anledningar till att laget endast förlorat två matcher under hela säsongen och inledde med 17 segrar i rad.

Hon har snittat 3.0 steals per match (totalt 77 steals), vilket är näst bäst i hela SBL Dam säsongen 2021-2022 (både snitt och totalt). Den 18 december stod hon för säsongsbästa 8 steals mot Wetterbygden.

I omröstningen till utmärkelsen Årets Guard fick över hälften av rösterna (56.4%). Hon fick flest röster hos både coacher, lagkaptener och media, samt hos fansen.

Det här är McCarty-Williams tredje individuella utmärkelse den här säsongen. Hon har tidigare även blivit utsedd till Årets Artist och Årets Försvarare.

Kommentar till utmärkelsen:
"Hon har spelat på en egen nivå under säsongen, där hon från sin guardposition dirigerar de regerande mästarnas topprankade anfall- och försvarsspel."

Röstresultat Topp 10 - Årets Guard

Coacher, Lagkaptener & Media Fans
# ÅRETS GUARD 75 % 25 % TOTALT (100%)
1 Brooke McCarty-Williams, Luleå Basket 51,5 4,9 56,40%
2 Elena Popkey, Östersund Basket 6,5 2,9 9,40%
3 Taylor Murray, Norrköping Dolphins 6,5 2,3 8,80%
4 Dara Taylor, Alvik Basket 4,2 1,6 5,80%
5 Brooke Johnson, Borås Basket 2,2 3,2 5,40%
6 Tiffany Brown, A3 Basket 2,2 2,5 4,70%
7 Chanelle Molina, Södertälje BBK 2,2 1,2 3,40%
8 Chanette Hicks, Mark Basket - 1,9 1,90%
9 Davion Wingate, Visby Ladies - 1,7 1,70%
10 Jayde Christopher, IK Eos Lund - 0,7 0,70%
- Övriga - 2,1 2,10%

Regler för omröstningen
- Coacher, Lagkaptener och Medias röster står för 75%, supportrarnas röster för 25% av den totala rösträkningen.
- Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.
- Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.
- Endast coacher och spelare som deltagit i 15 eller fler matcher (60%) under grundserien kan vinna ett pris.

Damlandslaget samlas för juniläger10.5.2022 14:22:31 CEST | Pressmeddelande

Årets första damlandslagstrupp kallas till läger 11-15 juni, och förbundscoacherna har valt att ta ut en ung trupp som ska få chansen att visa upp sig inför fortsättningen av EM-kvalet. – Det är en mix av collegespelare, SBL-spelare och några yngre utlandsproffs som varit med tidigare. Att vi inte har några kvalmatcher i sommar ger oss nu chansen att få jobba med dessa spelare och se vilka som kan slå sig in i truppen i november, säger förbundscoach Ira Otamiri.